Un total d’11.314 alumnes han començat aquest dimarts 9 de setembre el curs escolar 2025-2026. El sistema educatiu andorrà és el que concentra més estudiants, amb 4.524, seguit del francès amb 3.353 i l’espanyol amb 3.143. Aquestes dades mostren un equilibri en el repartiment d’alumnes entre els tres sistemes i són molt similars a les dels darrers anys. El ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró, ha puntualitzat que les xifres encara són provisionals. “La xifra a la qual estem avui és provisional. Encara hi ha inscripcions durant tot aquest mes i hem d’acabar de mirar les dades amb calma”, ha ponderat.

Tot i aquesta estabilitat, Baró ha remarcat que hi ha un contrast amb la dinàmica general del país. “La població del país creix més ràpid que la població escolar”, ha explicat. El ministre ha atribuït aquest fet a la baixa natalitat, la qual provoca que les noves generacions entrin al sistema educatiu amb menys volum. “Segurament aquesta estabilitat a les escoles, que no és la mateixa que viu el país en general, s’explica per la baixa natalitat i, per tant, per la poca entrada d’alumnes nous des de la base”, ha indicat Baró.
Pel que fa a les infraestructures educatives, el ministre ha assenyalat que el sistema actual cobreix les necessitats de tots els nivells, però no descarta que calgui adaptar-se a curt termini. “De moment no estem aquí [fent referència al possible tancament de nivells per manca d’estudiants] perquè la població està estabilitzada”. El que sí que ha reconegut és que la reestructuració podria esdevenir en altres espais: “Evidentment potser sí que caldrà més aules de secundària, o a maternal”, ha afirmat.
En paral·lel, Baró ha destacat que aquest curs serà “clau per al desplegament del Pla integral per al bon ús de la tecnologia als centres educatius”. Entre les principals novetats hi ha la introducció dels Chromebooks al primer curs de segona ensenyança, una mesura que s’estendrà de manera progressiva a la resta de cursos d’aquest nivell. En aquesta primera fase, el ministeri ha posat en marxa 520 dispositius amb una inversió de 200.000 euros i preveu adquirir-ne una xifra similar el curs vinent.
Aquesta aposta tecnològica es combina amb el sistema d’incorporació progressiva dels estudiants de segona ensenyança, la qual fa que el segon cicle comenci les classes un dia més tard que la resta d’alumnes. L’objectiu és facilitar una entrada ordenada i escalonada als centres. Amb tot, el ministre ha valorat positivament l’inici del curs i ha remarcat que la prioritat del Govern és mantenir l’estabilitat del sistema i alhora preparar-lo per als reptes de futur. “Ara mateix hi ha efectius per omplir tots els nivells tal com estan, però hem de preveure i planificar el que vindrà”, ha conclòs.

