Els andorrans s’han decidit aquest any per destinacions més properes per passar les seves vacances de Setmana Santa. El sud de l’Estat espanyol, la zona centre i les illes Balears i Canàries són els indrets preferits, segons va explicar la presidenta de l’Associació d’Agències de Viatges d’Andorra, AAVA, Catherine Pablo. Pràcticament desaparegut l’entorn mediterrani per viatjar durant aquest període vacacional, motivat per la situació per la que travessa la zona, Londres, Paris, Roma i Viena són en alguns casos, l’alternativa.
Les destinacions de llarga distància representen un percentatge menor i «acostuma a ser d’un alt poder adquisitiu», segons va subratllar. A banda comencen a despuntar viatges o estades concretes en forma de circuits com ara països del Carib o del mateix continent europeu.
La mitjana de pernoctacions se situa entorn a les quatre o cinc nits i el gruix dels viatges es realitzaran entre el 24 i el 28 de març. Les destinacions culturals i de platja són les escollides per gairebé la majoria de viatgers de Setmana Santa. Tot i que no es disposen de percentatges s’observa enguany una lleugera tendència a l’augment de l’anticipació de les reserves.
RESERVA DE DARRERA HORA/ Pablo considera que encara la gent no està mentalitzada «i espera fins al darrer moment per trobar alguna oferta d’última hora».
La responsable que aplega les agències de viatges del país considera que cada cop més l’estratègia de les majoristes va canviant i les promocions s’ofereixen per a les vendes anticipades.
Justament això explicaria que aquest any s’hagi produït un major nombre de reserves, gràcies també a les importants campanyes dutes a terme per les majoristes de viatges dels estats francès i espanyol.
INTERNET/ Internet s’ha convertit en la gran competidora de les agències de viatges. La facilitat amb què es pot contractar un viatge a la xarxa fa que en ocasions els turistes no facin servir els intermediaris professionals.
Aquesta nova realitat ha obligat les agències a adaptar-se i a oferir nous serveis, o a treballar també per Internet. A Andorra les agències compten a un client fidel que reserva el seu viatge de manera presencial o a través del portal de la mateixa companyia.
Les agències per internet creixen perquè el perfil de visitant que ve pel seu compte és el que més augmenta des de fa anys, sobretot entre els més joves, deixant de banda els paquets turístics.
Aquest fet no ha perjudicat les agències tradicionals, que abans només feien de representants dels majoristes i ara s’han vist obligades a invertir en una oferta pròpia de transport a l’aeroport i, sobretot, de rutes i visites. En el cas de les tarifes per viatjar en avió, la reserva anticipada pot fer més econòmic el desplaçament.