Search
Close this search box.
Lídia López

«La marca Grandvalira no es pot permetre una obertura a mitges tintes»

Entrevista al director de Grandvalira, Juan Ramon Moreno

Juan Ramon Moreno va arribar a Grandvalira aquest juliol amb el repte de dirigir el domini davant una temporada que es presenta complicada, però amb la voluntat de fer-ho de «forma ambiciosa».

–Com encaren la temporada?
–Nosaltres diem que encarem una temporada incerta, com tot el sector del turisme, per la crisi del coronavirus. Serà un any on la majoria de reserves seran d’última hora, i per això no podrem tenir la mateixa planificació d’altres anys, la qual cosa ens presenta un context de més incertesa. Però a la vegada, afrontem una obertura molt ambiciosa. La marca Grandvalira no es pot permetre una obertura a mitges tintes perquè els nostres clients estan acostumats a uns estàndards de qualitat que hem de seguir oferint. I per això, farem aquesta obertura amb el 100% del domini esquiable disponible, amb la idea que l’esquiador pugui desplaçar-se per tot el domini, des d’Encamp al Pas de la Casa, sense problemes. I igualment a Ordino Arcalís. I pel que fa a la resta de serveis, com és l’escola d’esquí, oferirem el mateix nivell, i també en relació amb la restauració, sempre complint les normatives que en cada moment se’ns indiquin. En definitiva, la voluntat és poder oferir tots els nostres serveis al complet.

–Quines són les mesures establertes?
–Fa uns dies vam publicar la nostra bateria de mesures, que és molt àmplia i cobreix molts aspectes de l’estació. Una de les coses que ens obsessiona, i el millor elogi que ens poden dir, és que la gent arribi i digui: «aquests han pensat en tot». Així és com estem treballant, amb l’objectiu final que, quan la persona sigui aquí, s’oblidi del coronavirus i es dediqui a esquiar i gaudir. 

–Han pogut fer alguna previsió sobre els possibles clients?
–Malauradament, el volum d’esquiadors que esperem aquest any no és el que solem tenir. A tall d’exemple, en un dia a l’estació complet hi pot haver 28.000 persones esquiant, i això aquest any pensem que només passarà en dies molt puntuals. Però això també ens ajuda de cara a l’organització referent a la Covid. D’altra banda, hem fet un estudi a través de la nostra base de dades de clients demanant-los quines són les qüestions que més els preocupaven o les mesures que els agradaria veure, i en aquest sentit, hem tingut un retorn molt positiu perquè més del 90% ens han assegurat que vol esquiar tant o més que l’any passat. Crec que el fet de ser un esport a l’aire lliure també ho facilita, perquè la sensació de seguretat és més que en un espai tancat.

–Quin perfil d’esquiador esperen?
–Som una estació una mica atípica, perquè si ens comparem amb els competidors de l’entorn, la diferència radica en el fet que nosaltres tenim una línia molt estable d’ocupació al llarg de la temporada, mentre que altres estacions tant espanyoles com franceses, pateixen una caiguda de clients entre setmana. Això es deu al fet que tenim un percentatge important de clients que ve d’arreu d’Europa que en dona ocupació aquests dies. Aleshores, aquest any, nosaltres veurem la caiguda sobretot entre setmana, marcada per la previsible falta del turista europeu, en concret del Regne Unit i Rússia, que suposa un 30 i tant per cent de la nostra clientela, bàsicament perquè els russos segueixen confinats i perquè els anglesos, tot i que sembla que aviat els reduiran el temps de quarantena, aquest factor ens afecta negativament. Aleshores, aquesta temporada esperem un perfil de proximitat, amb ocupacions més elevades els caps de setmana, i que vingui amb reserves d’última hora, perquè la gent  sol esperar com evoluciona la pandèmia. Certament, hi ha factors variables que no podem controlar, així que anirem veient com evoluciona.

–I en relació amb els treballadors, quina previsió han fet?
–Lògicament, hi haurà una disminució de les plantilles perquè estem esperant menys esquiadors. En qualsevol cas, estem fent una planificació que pugui ser flexible i adaptable al moment. Com deia, esperem una major afluència el cap de setmana, i no ens podem permetre que arribi una persona esperant fer classes i no tinguem l’oportunitat d’oferir-li perquè no tenim professors. Així que, preveiem que hi hagi una caiguda de clientela però el nivell que oferim ha de ser l’adequat.

–Quin serà el lloc d’origen d’aquests?
–Per nosaltres el mercat dels famosos temporers, especialment argentins i xilens, és un col·lectiu molt representat a les nostres plantilles. Al final de la temporada passada, hi va haver tot el seguit de problemes i molta gent es va quedar atrapada aquí, des de Grandvalira es van fer molts esforços per donar-los suport i poder-los ajudar a tornar a casa, però sabem de molts que es van quedar a Europa. Així, la tasca que estem fent ara des de Recursos Humans és contactar aquestes persones i tenir la fotografia general de la gent que podríem disposar i quants estarien interessats a tornar a treballar amb nosaltres. Evidentment, també haurem de complementar aquest col·lectiu, i estem mirant per Catalunya, altres punts d’Espanya i el sud de França, i en funció de la demanda, poder estar preparats per incorporar més personal.

–Tenen algun pla de contingència si la situació empitjora, com podria ser reduir l’aforament puntualment?
–El tema de l’aforament no crec que sigui necessari tocar-lo. Avui en dia, tampoc plantegem establir reserves prèvies com s’ha fet a altres estacions. Potser en jornades puntuals tindrem una aglomeració més gran, però en aquests casos prendrem mesures addicionals per evitar situacions de risc, com pot ser doblar els remuntadors. En aquest sentit, també estem mirant com organitzar les cues en aquestes jornades per minimitzar els contactes, especialment per entrar a les cabines, ja que un cop a la pista el contacte és mínim. Però, l’equipament propi de la pràctica de l’esquí ja et dona una distància mínima entre persones en cas de cues. Així i tot, volem que els clients ho percebin de forma segura.

–Tenint en compte tot, quin seria un resultat acceptable per aquest any?
–No puc dir una xifra concreta perquè estem barallant diferents alternatives. El que sí que puc dir és que nosaltres confiem molt. D’una banda, per com estem plantejant tota la qüestió Covid, perquè ja ens podem anar comparant amb altres estacions que han anunciat mesures, i el que estem veient és que efectivament tenim una proposta més ambiciosa que la resta, que hem pensat una mica més enllà que els nostres competidors i penso que això és el que hem de fer en general. I tot això ens dona garanties que la caiguda, que la tindrem, potser serà menor a la de la resta de mercat. Així que, els números que hem pensat en el compte de resultats és pitjor, òbviament, però som optimistes i esperem tenir de cara l’evolució de la Covid, que aquesta segona onada es quedi així de forma lleugera i no n’hi hagi una de tercera, ni tampoc factors exògens que ens aixafin la temporada, com pot ser un tancament de les fronteres –Déu no vulgui que això no passi–. Però jo crec que amb la informació que tenim, podrem salvar la temporada d’una forma digna, que al final és del que es tracta.

–Entrant en qüestions de caràcter empresarial: com es troba la marca Grandvalira a la resta del món?
–Grandvalira és una estació que històricament s’ha situat al top 15 mundial pel que fa al nombre d’esquiadors i penso que això ho podem dir amb orgull. El curs passat el vam tancar amb 1.800.000 dies d’esquí, una xifra molt rellevant tenint en compte el tancament abans del previst. Eren xifres que anaven cap a marcar un nou rècord. A mi m’agrada dir que la situació actual és com si hagués vingut algú, ens hagués donat una bufetada, i ara ens trobéssim al terra pensant: què ha passat? L’aspecte positiu és que això no durarà tota la vida, i hem d’esperar que la vacuna arribi aviat i que així tot millori. És veritat que després ens quedarà un escenari econòmic complicat i que hi haurà una crisi forta, però a la vegada penso que hem d’encarar el futur amb optimisme. Aquesta temporada ens servirà per preparar-nos per una etapa que des del punt de vista comercial i de màrqueting, haurem d’afrontar amb ambició per mantenir Grandvalira a l’elit mundial, que és on hem de ser. Així que apostarem per seguir invertint dins de les estacions, millorar el producte pel que fa a la modernització i potenciació del canal de venda en línia, i també mantindrem les competicions mundials a les nostres instal·lacions.

–Es veuen amb força de cara a aquesta etapa?
–Sens dubte. Som una companyia on els resultats han estat bons any rere any, i això dona seguretat des d’aquest punt de vista. Insisteixo, la campanya passada va ser bona. Aquest any serà diferent, és un any especial. Esperem que sigui un parèntesi dins la història global, per tant, el que hem de fer és passar-lo de la millor manera possible.

–I quin és el projecte de futur per Ordino Arcalís?
–Arcalís és una marca fonamental per nosaltres. Diguem que té una sèrie d’atributs i un client molt fidelitzat, que va des de famílies fins a freeriders. A més, per la seva ubicació, ofereix una qualitat de neu excel·lent tota la temporada. De fet, hi ha un aspecte interessant que poca gent sap, i és que Arcalís té la pista verda més llarga d’Europa. Així mateix, tornarem a organitzar la prova del Freeride World Tour, que és un dels grans atractius. És una marca de la qual ens sentim molt orgullosos, que volem cuidar, i mantenir-la de forma independent encara que sota del paraigua Grandvalira Resorts. I igualment, també esperem fer-hi més inversions els anys vinents per seguir donant un producte de qualitat.

–En el cas que el Comú de la Massana plantegés de forma ferma la privatització de Pal Arinsal, Grandvalira hi estaria interessada?
–Avui en dia no ens ho estem plantejant. Si arriba el moment, segurament ho estudiaríem, però tant podria ser que sí com que no. 

Comparteix
Notícies relacionades
Comparteix
Notícies destacades
Publicitat
Enquesta
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu