El responsable de la cartera d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, va posar de manifest ahir que l’objectiu del ministeri que lidera «és reduir a la meitat el percentatge de professors de caràcter eventual a mig termini». Actualment, el sistema compta amb un total de 900 docents dels quals uns 200 no disposen de plaça fixa. El ministre va fer aquestes declaracions en motiu de l’inici del curs escolar que enguany va reunir prop d’uns 11.000 alumnes entre els tres sistemes educatius del país.
El ministre va recordar que aquesta xifra equival, aproximadament, a un 20% de la plantilla de professors i va reiterar que és un percentatge «massa elevat». Per aquest motiu i amb l’objectiu de reduir-lo «al voltant d’un 10%» –és a dir, uns 100 docents amb caràcter eventual–, Educació va convocar un edicte per cobrir 20 places el passat gener que ja han estat cobertes i n’obrirà més el gener del 2017. De moment però, es desconeix el nombre de llocs nous que hi haurà, així com la tipologia. «No sabem ni el número exacte ni la tipologia però sí que ja tenim avançada la feina tècnica perquè al gener s’obri aquesta convocatòria», va assegurar.
El ministre també va insistir en què l’objectiu és reduir el nombre de persones que tenen aquesta tipologia de contracte però «en cap cas eliminar la figura de l’eventual» perquè «és necessària per cobrir les fluctuacions demogràfiques de la nostra població, per cobrir baixes i per altres processos com per exemple les excedències».
11.000 alumnes matriculats/ El nou curs escolar que va començar ahir a totes les escoles del país compte enguany amb 11.000 alumnes matriculats –des de maternal fins a batxillerat– distribuïts, aproximadament, en terços entre els tres sistemes educatius. Malgrat que encara no són dades definitives –no es tindran fins d’aquí uns dies per duplicitats, falta de dades dels sistemes espanyol i francès, inscripcions automàtiques que ja no tenen lloc, etc.–, Jover va exposar que la previsió és «d’estabilitat».
Pel que fa al nombre de professors, i sense tenir tampoc encara dades definitives, el responsable d’Educació va quantificar al voltant d’un miler els docents que van rebre ahir els alumnes –contant també els equips tècnics, els col·laboradors educatius i els professors de Formació Professional–. En tot cas, Jover va recordar que caldrà afegir les xifres del sistema educatiu francès i espanyol de les quals encara no disposen.
Una de les principals novetats d’aquest any va ser l’entrada en funcionament del nou centre unificat de l’Escola Espanyola, ubicat al Col·legi Maria Moliner d’Escaldes-Engordany, i que des d’ahir acull tots els alumnes d’educació infantil i primària. La consellera d’Educació de l’Ambaixada espanyola a Andorra, Maria Soledad Salafranca, va precisar en declaracions a l’ANA que enguany el curs va donar el tret de sortida amb un total de 850 alumnes. D’aquests, 350 ho van fer al Col·legi Maria Moliner, que imparteix educació primària, i la resta a l’institut de la Margineda, que imparteix secundària i batxillerat.
En aquest sentit, Salafranca va destacar que les matriculacions a infantil han crescut un 50%, passant de poc més d’una trentena d’alumnes als 74 que té actualment. Pel que fa a la ubicació definitiva, que haurà de permetre albergar en un mateix centre tant l’educació primària com la secundària del sistema espanyol, Salafranca va explicar que encara hi estan treballant. La nova ubicació evitaria problemàtiques com el fet que actualment hi ha docents que imparteixen classes a tots dos nivells i per tant, s’han de desplaçar,
Permsea a batxillerat l’any que ve/ El curs escolar que va començar ahir és el darrer abans no s’implementi a batxillerat el Pla Estratègic per a la Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (Permsea). El nou model educatiu basat en l’estudi per competències ja està implementat en alguns cursos de primària i secundària però encara no ha fet el pas a batxillerat. En aquest sentit, el ministre d’Educació va posar en relleu que «s’està intensificant el ritme de les formacions per preparar els professionals perquè de cara l’any que ve tinguin tots els elements per dominar la nova metodologia».
Aquesta preparació es va començar a implementar ja l’any passat tant a docents de caràcter fix com a eventuals, la qual cosa comporta que algunes de les persones que ja han estat formades i que a dia d’avui han patit un canvi de lloc de feina –o el patiran l’any que ve– finalment no començaran el batxillerat amb el Permsea i, pel contrari, entraran nous professors que potser encara no han pogut adquirir aquestes noves eines. Respecte aquesta problemàtica, el titular d’Educació va informar que «donem formació també als eventuals perquè a nivell de qualitat de la seva formació no sigui diferencial amb els fixes».
Tot i que en algunes ocasions s’ha parlat de la dificultat d’aplicar un model per competències a mesura que els cursos avancen i que, per tant, el nivell de dificultat dels continguts creix, Jover va considerar que «no crec que sigui més complicat perquè el nivell sigui més elevat però sí que és veritat que hi ha un passatge després cap a la universitat i això ens obliga a tenir unes competències de sortida ben clares».
Pel que fa a l’adequació de la Prova Oficial de Batxillerat (POB) que el curs vinent s’haurà d’adaptar també al Permsea, el demòcrata va apuntar que «encara estem treballant per trobar el model de POB que més s’adeqüi al nou funcionament».
Jover assegura que la qualitat del transport és la mateixa