Una de les conclusions més rellevants de l’estudi Coneixements i usos lingüístics de la població andorrana. Situació actual i evolució (1995-2018) que el Govern va exposar el passat 16 de desembre és que el coneixement del castellà és superior al del català en totes les competències: entendre, parlar, llegir i escriure. El català ocupa el segon lloc. Els detalls de l’estudi els van explicar la ministra de Cultura i Esports, Sílvia Riva, el director de Política Lingüística, Joan Sans, i el director del Centre de Recerca Sociològica (CRES), Joan Micó.
L’enquesta reflecteix el domini que els enquestats diuen tenir en els àmbits esmentats, que se’ls feia puntuar entre 0 (gens) i 10 (perfectament). Sobre aquesta puntuació es comprova que on hi ha més diferència entre el castellà i el català és en l’escriptura, on la mitjana per al castellà és de 8,8 i del català 6,6. És també en aquest apartat on, en el cas del català, es dona una diferència més rellevant respecte altres anys, ja que es registren tres dècimes menys respecte el 2014, quan la nota era de 6,9.
En comprensió és on es registren els nivells més alts per al català, ja que la mitjana és del 8,9 enfront del 9,6 del castellà. En lectura, el castellà se situa en un 9,4 i el català en un 8,6. En la competència parlada, la mitjana és d’un 9,3 per al castellà i d’un 8 per al català. Tal com conclou l’estudi, en comparació amb l’enquesta anterior no s’observen grans canvis en el coneixement del català i el més destacat és la davallada esmentada en l’escriptura respecte del 2014.
Altres llengües
Pel que fa a la resta de llengües (francès, portuguès i anglès), aquestes són inferiors en totes les competències respecte al coneixement del català i el castellà, essent el francès el que obté una mitjana superior respecte del portuguès i l’anglès. Així, la mitjana en la comprensió del francès és del 6,1; en la parla de 5,3; en la lectura del 5,7 i en l’escriptura del 4,4. Es constata, a més, una millora en els coneixements de l’anglès, que assoleix els millors registres des de 1995. En aquest sentit, cal destacar que en tots els àmbits l’anglès supera el portuguès.
L’estudi posa en relleu que «una dada significativa amb vista al futur d’una llengua és la transmissió lingüística de pares a fills». En aquest sentit, l’estudi mostra que el català es manté com la llengua més usada per parlar amb els fills, amb un 55,3%, la qual cosa representa tres punts més que el 2014 i el castellà es consolida, també, en el segon lloc, amb el 39,3%, un percentatge similar al que es va donar ara fa quatre anys.