La CEA i altres associacions sectorials demanen al Govern que ajorni la posada en marxa de la taxa d’hidrocarburs i, mentrestant, moduli altres mecanismes de compensació perquè el cost del carburant de locomoció d’ús industrial i empresarial sigui més competitiu a Andorra que als països veïns. En concret, en una carta enviada a diversos representants de l’Executiu, els signataris sol·liciten que s’ajorni l’entrada en vigor de la taxa com a mínim fins a la superació de la crisi econòmica derivada de la Covid-19, i que en aquest període, es repensin alguns aspectes del tribut perquè sigui menys lesiu per a diversos sectors productius.
És a dir, els representants econòmics consideren que la futura taxa s’ha de modular per preveure altres mecanismes de compensació per tal que, a efectes pràctics, el carburant per ús industrial tingui un preu més competitiu. En aquest sentit, el text destaca que el preu del gasoil professional a Espanya resulta un 23% més econòmic que a les benzineres del Principat, i per això, cap vehicle professional espanyol s’abasteix a les estacions del país.
I dins d’aquesta reformulació de la taxa, la demanda dels actors sectorials inclouria la correcció, al seu parer, de certes «disfuncions i manques d’equitat» en l’establiment de preus específics de carburants d’ús industrial. En primer lloc, fan menció al fet que el retorn de l’impost especial només abasta una petita part, d’entre 10 i 14 cèntims. A més, recorden que només se’n poden beneficiar els vehicles industrials de gran tonatge, quedant exclosos els vehicles de distribució interna. Així mateix, destaquen que també en queden fora la maquinària industrial, un element especialment notable en sectors com el de la construcció, on els camions representen només el 30% del volum i la resta de maquinària en queda exclosa.
A més, a la petició, els signataris remarquen la representació que suposa el sector industrial en relació amb el total de carburant consumit al país. D’aquesta manera, dels 183 milions de litres de carburants consumits el 2019, 132 van ser de locomoció: 101 al gasoil de locomoció (57 de vehicles estrangers i 44 del mercat nacional), mentre que el consum dels professionals va ascendir a 29,2 milions de litres anuals. Així, exposen que si la taxa representa 0,038 euros per litre, l’impacte sobre l’economia productiva serà de més d’1,1 milions d’euros a l’any.