Amb les aules buides, el sistema educatiu s’ha hagut de reinventar en qüestió de dos dies per tal de mantenir amb el màxim de normalitat possible el ritme del curs escolar d’enguany. La tasca no era fàcil, però finalment, les eines de treball en línia han esdevingut l’aliat estrella per mantenir connectats professors i alumnes en temps de confinament. Un bon exemple d’aquesta adaptació és la plataforma configurada pels Serveis Informàtics de la Universitat d’Andorra (UDA) que permet reproduir amb un alt grau de fidelitat el transcurs d’una classe presencial en format virtual. El professorat, desenvolupa la docència mitjançant la videoconferència i permet que els alumnes puguin intervenir a través d’un xat o també oralment. A més, també han implementat la possibilitat de projectar documents en una pissarra digital i aquests poden ser descarregats a l’instant pels assistents a la classe.
L’Arnau Soler, estudiant del bàtxelor en Ciències de l’Educació a la UDA, va tenir ahir la primera jornada de classe a distància amb aquest sistema, i va assegurar que «és exactament com si fóssim a classe però des de casa». L’Arnau va explicar que amb el sistema que ha establert la universitat, es podran «mantenir les tasques que venen al calendari lectiu» i també el contingut addicional que el professorat va afegir la setmana passada «en previsió del tancament, ja ens van reforçar els deures», va puntualitzar. També va explicar que a primera hora, «engegar va ser una mica caòtic» però es va mostrar esperançat i va assegurar que «serà qüestió d’acostumar-nos». La major incertesa sorgeix pel fet que la setmana vinent estaven previstos els exàmens d’avaluació, i amb el centre tancat, serà impossible fer-los com habitualment. «Encara està pendent veure com s’adapta, però segurament ens faran respondre a una pregunta a partir dels apunts» va aclarir el noi.
Aquest tancament de centres educatius també s’ha produït a Espanya, fet que ha comportat la tornada al Principat d’alguns alumnes andorrans que estudien al país veí. És el cas del Daniel Sánchez, que davant el desconcert que començava sorgir amb la clausura tant a Catalunya com a Andorra, va decidir fer la maleta i tornar a casa. «Sé que segurament no era la millor decisió, però és el que necessitava» va confessar. Sánchez, que resideix a Barcelona entre setmana i estudia Màrqueting i Comunicació Empresarial a la UVic, va explicar que «Andorra em donava més confiança perquè crec que ha actuat abans» i va afegir que «aquí em sento en un entorn més familiar perquè al final, és casa meva». Com als centres andorrans, les universitats espanyoles també han establert una via de treball telemàtic entre alumnes i professors mitjançant una aplicació que permet l’escriptura remota entre diversos participants i també incorpora el xat de veu. Paral·lelament a la seva activitat lectiva, el Daniel també ha aprofitat el seu retorn per implicar-se en l’ajuda comunitària. I és que el jove, juntament amb altres nois i noies de la parròquia estudiants com ell que ara tenen més temps lliure, han arrencat la Xarxa de Suport de Sant Julià de Lòria. Seguint l’exemple de La Massana, el grup s’ha unit per tal d’assistir a la gent vulnerable que no pot sortir de casa aquests dies. «El fet de tenir a gent gran al voltant m’ha donat l’empenta per implicar-me en aquesta iniciativa solidària», va admetre.