La botiga solidària de la Creu Roja d’Andorra (CRA) ha constatat un «clar descens» en les demandes, des de mitjans d’aquest estiu. Segons va manifestar la responsable de l’àrea social de l’ONG, Anna Arias, a EL PERIÒDIC al mes de setembre van tenir un total de 95 unitats de convivència, de les quals 161 persones van ser usuàries del supermercat. Arias va considerar que aquesta disminució és positiva i denota que els ciutadans s’han tornat a reincorporar en el mercat laboral.
La responsable de la Creu Roja va recordar que «la botiga és un recurs que va néixer per pal·liar les conseqüències de la situació d’emergència social ocasionada per la pandèmia de la Covid-19», tot i que qualsevol persona en situació vulnerable i que manifesti tenir dificultats per cobrir les seves necessitats bàsiques –com és l’alimentació– poden fer ús de la botiga solidària. A banda dels usuaris que utilitzen l’establiment arran de l’impacte de la situació sanitària, també hi ha altres persones i famílies que fa temps que es proveeixen d’aquest recurs perquè pateixen precarietats derivades per la seva situació econòmica o per culpa de situacions inesperades. De fet, «la botiga s’ha convertit en una mesura de contenció primordial per a molts ciutadans», va aclarir Arias.
Des de la Creu Roja són coneixedors de persones –que han estat identificades pels mitjans de comunicació i per les xarxes socials– que es veuen en l’obligació de remenar les escombraries per agafar menjar per sobreviure. Tot i això, la responsable de l’organització humanitària va assegurar que desconeixen els casos, perquè els usuaris de la botiga solidària no s’han pronunciat al respecte. Per aquest motiu, va explicar que «qualsevol situació precària detectada és abordada amb molta cura» i com més informació tinguin sobre el cas, més de pressa es podrà actuar per aplicar les mesures més apropiades per alleugerir i minvar les seves vulnerabilitats.
En un altre sentit, Arias va comunicar que «actualment no tenim prevista cap campanya de recaptació d’aliments a escala nacional», ja que les tres anteriors van suposar una entrada de mercaderia suficient per aprovisionar el magatzem amb tota mena de productes no peribles per a una llarga temporada. Tot i això, va puntualitzar que quan s’ha constatat una considerable disminució de la demanda, han optat per establir altres mecanismes que permeten seguir dotant la botiga. Des de punts de donació fixos en 16 establiments d’alimentació fins a donacions econòmiques i de productes per part d’empreses, associacions i particulars. «Qualsevol persona pot fer la seva aportació, sigui la que sigui només apropant-se a la nostra seu social o contactant amb nosaltres», va recordar la responsable de la Creu Roja.
Els productes que manquen a l’establiment són els d’higiene i els de protecció per la Covid-19
33La responsable de l’àrea social de l’entitat va fer saber a EL PERIÒDIC quins són els productes que més els hi falten en estoc. D’entre ells, els que més van destacar són els destinats a la higiene (desodorants, xampús, paper WC…), a la neteja (desinfectants WC i multiús, fregalls per la cuina, bosses d’escombraries…) i per protegir-se per la Covid-19 (mascaretes i gel antibacterià). Quant als aliments els que demanen actualment són: llet, oli, sèmoles, xocolata, cacau, caldos i sucs; a banda dels productes en conserva (peix, carn, fruita, verdura i tomàquet fregit o triturat). Arias va posar en relleu que els productes que tenen amb excés d’estoc són: pasta i raspall de dents, tampons, compreses, cereals, bolquers, potets, cereals per a nadons, tovalloletes, arròs, llegums secs i cuits, farina, vinagre, sucre, sal, gel de dutxa, melmelada i confitura. També, va recordar que els aliments que no accepten són tots aquells que siguin peribles com els ous, formatges i congelats a més dels productes frescos com el peix, la carn, els embotits, entre d’altres.