El cap de Mobilitat, Jaume Bonell, ahir va avançar que a partir de l’any vinent es generarà una base de dades d’accidents. «A dia d’avui penso que és determinant per poder disposar d’informació i prendre decisions tant a nivell d’estratègia comunicativa com a l’hora de realitzar millores a la xarxa viària, sigui en el traçat, la pavimentació o la senyalització», va destacar Bonell després de la reunió de la taula tècnica del trànsit que es va celebrar ahir al matí per fixar els dispositius especials per a aquesta temporada d’hivern. De fet, tal com va exposar als membres de la taula, l’estudi permetrà analitzar les causes dels accidents i determinar els trams negres o altres possibles problemes.
Una qüestió que interessa especialment després que el balanç d’enguany hagi deixat sis morts, derivats de cinc accidents de moto. «La xifra preocupa perquè són sis tragèdies en un país petit com Andorra. Per això ens agradaria posar-nos l’objectiu per a l’any 2019 de zero morts a les carreteres», va apuntar el director adjunt i coordinador de la Policia, Bruno Lasne. Tot i que en el decurs de la reunió va posar-se sobre la taula que les motos a l’hivern són un perill, Lasne va recordar que en quatre d’aquests accidents mortals el conductor havia consumit alcohol en excés.
Intensificació de les campanyes
Precisament la taula tècnica del trànsit ha previst fins a deu campanyes específiques de seguretat viària que es repartiran al llarg de tot l’any vinent, entre les quals n’hi ha de control d’alcoholèmia i consum de drogues. «Hem d’incidir en aquests controls les 24 hores del dia, però també hem preparat campanyes específiques per a les motocicletes, l’ús del mòbil i del cinturó de seguretat, les rotondes o el transport de menors en vehicles», va detallar Lasne.
Pel que fa a l’obligatorietat de l’ús d’equipaments especials, que es va activar el passat 1 de novembre i s’allargarà fins al proper 15 de maig, el director adjunt de la Policia va precisar que l’actual codi de circulació només permet sancionar el conductor quan la calçada està nevada o gelada i el vehicle no circula amb rodes de contacte o no porta equipaments especials. «Vist el problema, penso que hem de fer una reflexió i parlar-ne de cara al nou codi de circulació que s’està preparant», va considerar Lasne.
Comunicació del segle XXI
El cap de Mobilitat va remarcar que per a aquesta temporada d’hivern s’ha traçat «una línia comunicativa molt important a través de tots els mitjans de comunicació de què disposem». Entre aquests, va destacar les xarxes socials: Instagram, Twitter, Facebook i, com a novetat, Whatsapp For Business, a través del qual s’enviarà massivament la informació del trànsit i la previsió de nevades. A més, Bonell va avançar que el departament està treballant en l’aplicació Mobilitat Andorrana, que hauria d’estar enllestida en el transcurs d’aquest hivern i oferirà la situació del trànsit a temps real i també recollirà el pronòstic de nevades. De fet, el cap de Mobilitat va aprofitar per informar que a partir d’ara la informació meteorològica s’obtindrà únicament del Servei de Meteorologia del Govern, ja que ha millorat molt i ofereix uns pronòstics més acurats, de manera que no caldrà acudir als serveis estrangers.
«I un any més agraïm la implicació molt directe de RTVA com a element vehicular d’immediatesa», va subratllar Bonell tot recordant que proporciona informació del trànsit a diari i que ajuda a la difusió de determinades campanyes de sensibilització. Actualment, retransmet Els colors de la neu, que explica als usuaris els colors que permeten identificar l’estat de la calçada en funció de les nevades.
Previsió de 88.000 automòbils pel pont de la Immaculada
El cap de Mobilitat va anunciar que de cara al pont de la Immaculada s’espera que entrin fins a 88.000 vehicles al Principat. «La principal preocupació se centra en el dijous i el divendres, que seran de molta afluència de gent perquè a Andorra són dies laborables», va ressaltar Bonell. I va prosseguir recordant que aleshores ja hauran obert les estacions d’esquí i, per tant, «al matí, hi haurà moviments de trànsit ascendents tant cap a les Valls del Nord com cap a les d’Orient i que a la tarda convergiran a les Valls Centrals». De tota manera, el cap de Mobilitat va indicar que els conflictes que es puguin generar «s’aniran resolent sobre la marxa». Alguns dels membres de la taula tècnica del trànsit van expressar la seva preocupació per la continuïtat de les obres que s’estan duent a terme a la xarxa viària durant el pont de la Immaculada. Bonell, no obstant, va assegurar que només hi haurà dues zones de conflicte: la CG3 al Serrat, per a la qual s’oferirà un pas alternatiu, i el pont de la Fontaneda, els treballs del qual es troben fora de l’abast de la carretera.