Una setantena de motoristes ja ha realitzat els cursos de conducció segura que ofereix fins al juliol l’Automòbil Club d’Andorra (ACA). Ahir el van dur a terme la trentena d’agents del Servei de Circulació de la capital que van sobre dues rodes i que per primera vegada van fer una formació específica. «Fins ara, a Andorra mai s’havia ofert cap curs de conducció segura», va indicar ahir el secretari general de l’ACA, Antoni Sasplugas. A falta de cursos al respecte, i preguntat per l’exigència de les formacions i els exàmens per obtenir el permís de conduir, Sasplugas va assegurar que és «molt laxa» i massa fàcil». En aquest sentit, i veient que «la realitat no convergeix amb els esforços de l’ACA», l’entitat va tocar el crostó al Govern i va recomanar-li ampliar i endurir les proves.
Els agents de circulació de la capital realitzen cursos de conducció segura per primera vegada
«Quant a exigència en matèria de seguretat viària, Andorra està a molta distància dels països veïns i dels punters», va asseverar Sasplugas, a la vegada que va advertir que al Principat «es pot conduir una moto de gran cilindrada superant una prova que consisteix a passar uns cons correctament en un circuit de formació».
Per donar valor a les reivindicacions de l’ACA, va citar un reguitzell de problemàtiques que es tradueixen en un major risc de patir accidents: «No se’ls ensenya a anar per la carretera ni la mecànica del vehicle, no entenen els elements elèctrics de la moto i no els eduquen en la importància de mirar l’entorn més enllà del manillar, no saben com posar els pesos a la moto i, sobretot, no interioritzen la sensibilitat de la prudència». Tots aquests aspectes, segons el secretari general de l’ACA, «els aprenen a força d’anar en moto, i és aleshores quan es produeixen accidents». Per aquesta raó, Sasplugas va reivindicar la importància «d’anticipar-se» i, així, evitar sinistres.
Accidents a l’alça
No hi ha cap setmana en la qual no hi hagi, com a mínim, un accident de motocicleta a les carreteres del Principat. Per això, l’ACA ha propulsat la campanya Missió Zero Accidents amb la que, conjuntament amb el Govern i altres actors del sector, volen reduir la sinistralitat i la mortalitat a la xarxa viària. Durarà tres anys i el primer, el 2019, posa tota l’èmfasi en els conductors de dues rodes.
«Al Principat es pot conduir una moto de gran cilindrada superant una prova que consisteix a passar uns cons»
L’entitat fa mesos que alerta que hi ha una deficiència d’educació i de formació viària en els conductors de motos. Aquestes mancances tenen xifres: entre el 2004 i el 2017, el 37% dels morts a la carretera viatjaven sobre les dues rodes, 23 punts per sobre de la mitjana europea, segons un estudi del Parlament Europeu. A més, les cinc persones que van morir en accidents de trànsit al país eren motoristes i, a més, conduïen motos de gran cilindrada.
Ampliar el curs a altres comuns
Els urbans d’Andorra la Vella van realitzar el curs perquè la corporació va cedir l’espai on es fan per a la resta de la ciutadania, a l’aparcament d’autobusos de davant de l’edifici administratiu del Govern. Com a contraprestació, se’ls va oferir gratuïtament la formació. Davant la bona rebuda que va tenir, Sasplugas va allargar la mà a la resta de comuns o col·lectius interessants perquè també el facin. Els cursos per a la societat civil se seguiran fent cada cap de setmana fins a finals de juliol.