- Canturri s’ha mostrat satisfet per la disminució de queixes respecte al servei que ofereixen els funcionaris
- Preocupa que els presos no puguin rebre visites durant els cap de setmana
- Un moment de la presentació de l’informe anual del 2009 de la institució del Raonador del Ciutadà davant la Comissió Legislativa d’Interior. Foto: TONY LARA
La llei actual estableix que el Raonador del Ciutadà pot atendre a tots els ciutadans, però que els que siguin menors de divuit anys han d’anar acompanyats pel seu tutor legal, és per això que Pere Canturri ha demanat que es faci una modificació que permeti que pugui atendre els majors de dotze anys sense que els acompanyi ningú, ja que sovint, si han d’anar acompanyats no hi van. La proposició de llei que ha de modificar això ha estat presentada pels presidents dels tres grups parlamentaris i s’hauria d’aprovar a la propera sessió del Consell General. Canturri considera que això és molt important perquè habitualment reben queixes de menors acompanyats, però creu que sòls hi anirien més, és per això que la secretaria general de l’entitat ha fet un curs universitari per especialitzar-se i poder atendre aquesta franja d’edat quan la llei ho permeti.
El Raonador del Ciutadà va atendre durant el 2009, 266 casos, i ha considerat, aquest dimecres a la tarda, durant la presentació de l’informe anual, que el fet que la xifra sigui major a la de l’any passat, quan en va atendre 258, en comptes d’haver minvat, és preocupant. Ha argumentat que ara els comuns disposen d’atenció als ciutadans i que per tant les queixes que arriben al Raonador haurien de ser menys que abans, mentre que no ho són. Un dels aspectes que més preocupa a Canturri és aconseguir que als centres penitenciaris, d’on rep moltes queixes, es puguin fer visites els caps de setmana de manera regulada, i no només demanant un permís especial com es fa fins ara. Ha argumentat que hi ha famílies que per la feina o per les activitats dels nens no poden anar entre setmana a visitar els familiars presos i que seria bo que es pogués fer en cap de setmana. Respecte això ha avançat que “em consta que el ministeri està estudiant aquesta possibilitat”, però el problema és aconseguir adaptar els horaris dels treballadors.
D’altra banda, el tema de l’habitatge també inquieta a Canturri, que assegura sovint és difícil per als llogaters entendre els contractes d’arrendament i acaben signant clàusules que no compleixen la llei. Per això ha proposat que s’estableixi un contracte estàndard per al lloguer en que es puguin afegir clàusules annexes segons el cas. A això, el reformista Ladislau Baró ha informat de que actualment si els llogaters signen contractes que no compleixen la llei, per molt que hagin signat, la llei els empara, però que és cert que sovint el desconeixement fa que no s’hi puguin adherir. Per això ha considerat bona idea dur a terme la proposta d’un contracte estàndard.
Quant a la gent gran, un dels problemes detectats, a més de les baixes pensions que no permeten viure bé a les persones grans, és la complexitat de la documentació que han de presentar per demanar ajudes socials. El raonador ha dit que sovint cal omplir un bon plec de papers i presentar documents que suposen una feina a l’hora d’obtenir-los que algunes persones no poden fer, i “han de demanar ajuda a familiars, o pagar a un gestor, cosa que no té gaire sentit si estan demanant una ajuda”. Per això ha demanat que “es simplifiqui la burocràcia”.
Altres queixes habituals són les referents a la lentitud de la Justícia a l’hora de resoldre o executar sentències, per al que ha demanat que s’estableixi una persona que s’encarregui d’atendre les queixes en aquest aspecte, ja que en els temes que estan dins un procés judicial, el Raonador del Ciutadà no hi pot intervenir. Pel que fa a les queixes que abans eren habituals en referència al servei ofert pels funcionaris, Canturri s’ha mostrat molt content perquè ja se’n reben moltes menys gràcies a la millora d’aquest sector.