La convocatòria d’enguany del Pla Engega ha adjudicat, en el seu primer mes, gairebé 200.000 euros en ajuts. La majoria d’aquest, anaven destinats a la compra de turismes elèctrics purs, si bé, també es van registrar un total de 10 sol·licituds per al desballestament de vehicles antics.
Segons les dades de Govern, al llarg del primer mes i cinc dies de posada en funcionament la convocatòria 2020 del Pla Engega, s’havien tramitat un total de 34 ajuts per a diverses finalitats a 30 persones, físiques o jurídiques del Principat. Entrant al detall de les xifres, 24 ajuts es van correspondre a la compra de vehicles de mobilitat elèctrica, dels quals, 16 eren turismes elèctrics purs i 5 híbrids endollables de gasolina. També es van concedir ajuts per l’adquisició de tres furgonetes elèctriques pures, mentre que fins a la data, no s’havia registrat la compra de cap motocicleta elèctrica. Així mateix, també s’havien aprovat i concedit 10 subvencions per al desballestament de vehicles antics, és a dir, amb més de 15 anys d’antiguitat, dels quals quatre anaven vinculats a la compra d’un vehicle de mobilitat elèctrica i sis per vehicles eficientment energètics, corresponents a vuit turismes i dues furgonetes.
Amb tot, l’import concedit amb aquestes operacions va ser de 198.981,44 euros, del total de 500.000 amb el que l’Executiu va dotar el pla d’entrada.
Per la seva banda, el sector automobilístic veu amb bons ulls el manteniment del pla i les seves característiques, tot i les circumstàncies actuals. Així, des de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), el seu president, Carles Sansa, va declarar que «el Pla Engega s’ha reduït a la meitat i és entenedor, és a dir, malgrat tot apreciem l’esforç del Govern per mantenir aquest incentiu». Segons Sansa, «el pla està molt ben pensat» perquè es fixa especialment en una tipologia de vehicle molt comú al Principat i «els que més hores estan circulant» com ho és «el vehicle d’ús diari, d’un import més reduït, i molt encarat als desplaçaments de proximitat i pel repartiment». «En anys anteriors, aquest pla hauria triomfat i s’hagués esgotat ràpidament», va apuntar Sansa, que també va indicar que observant l’evolució del pla també es podrà percebre la recuperació del sector.
Un bon parc elèctric
Malgrat que les dades d’enguany no indiquin una gran adquisició de vehicles elèctrics, el cert és que les xifres es mantenen similars en un context de descens generalitzat de les vendes de vehicles nous, i encara més amb la pandèmia. D’aquesta manera, si bé els mesos de març i abril va registrar-se una caiguda de les vendes de vehicles del 47,5% i el 95,7% respectivament, la realitat és que durant el primer semestre de 2020, hi va haver un creixement del 50 % respecte del mateix període l’any anterior pel que fa a la compra de vehicles elèctrics purs, que havien passat de 16 el 2019, a 24 el 2020.
És per això que el president de l’AIVA va apuntar que, si bé «des de principi d’any, la venda elèctrica no ha estat gaire significativa», la tendència dels darrers anys «amb l’aplicació de les convocatòries anteriors del Pla Engega», van situar Andorra «pràcticament al capdavant dels països europeus pel que fa al nombre de vehicle elèctric respecta la resta del parc automobilístic».
De fet, la darrera vegada que es va incloure Andorra en un rànquing global, va ser l’any 2017, i aleshores ocupava la tercera posició mundial pel que fa al tant per cent de presència de vehicles elèctrics respecte a la totalitat del parc automobilístic, per darrere de Noruega i Holanda, i el primer lloc al voltant de la presència de punts de càrrega elèctrica, que aleshores se situava en un punt per cada 14 vehicles elèctrics.
El pla podria augmentar
Quan el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va presentar la convocatòria el passat mes de maig, va especificar que, si bé el pla tenia una dotació pressupostària d’un milió d’euros, inicialment només s’activava la meitat, i es deixava oberta la porta a l’adjudicació de la resta «en una segona fase en funció de les necessitats del Govern després de la crisi sanitària». De moment, la convocatòria es va posar en marxa el passat 3 de juny, amb la seva publicació al BOPA i serà vigent fins al 15 de novembre o bé, fins a esgotar els 300.000 euros que en resten.
Els ajuts contemplen 13.000 euros per la compra de furgonetes elèctriques, 8.000 per a turismes elèctrics i en el cas dels híbrids endollables, 4.000 euros, i 1.250 per a motocicletes elèctriques.