L’Àrea de Conservació i Explotació de Carreteres (COEX) va alertar, en la presentació del nou pla de viabilitat hivernal, de sancions «més estrictes» per part dels cossos especials –agents policials i de circulació– davant els conductors que no disposin dels equipaments especials per a la temporada d’hivern. En aquest sentit, el cap del COEX, David Palmitjavila, va recordar que les sancions per als conductors que no duguin els equipaments especials són més elevades amb el nou Codi de circulació. «Tenim entès que s’aplicaran de forma més estricta i la pressió sempre serà més important», va anunciar.
En aquest sentit, va ressaltar que cada conductor sap els equipaments que ha de dur i en el cas que no vagi equipat n’ha d’assumir les conseqüències, fet pel qual va posar de manifest que «hi ha moments que un control i, malauradament, una repressió és l’única manera perquè aquest petit percentatge de gent, que ens fa anar una mica malament a tots, entenguin les coses». Tanmateix, Palmitjavila va insistir en la importància de la participació i de la col·laboració ciutadana per treure pressió de la carretera i facilitar el treball de les dotacions, ja que «No hem d’oblidar que estem en un país de neu. No tothom té la mateixa seguretat a l’hora de conduir i, malauradament, molts no van equipats correctament, fet pel qual això es tradueixi en retencions», va explicar el cap del COEX, aconsellant l’ús del transport públic sempre que sigui possible i fomentar el teletreball per evitar desplaçaments innecessaris, uns hàbits que assegura que «ens ha ensenyat la Covid».
El nou pla de viabilitat per la temporada d’hivern 2021-2022 ressalta la nova ubicació de la base central de COEX en una zona estratègica, concretament, en el «famós» triangle Encamp-la Massana-Andorra la Vella, perquè «és on realment se situa el 80% del trànsit en dies laborals i on volem donar un esforç més important de pressió i de netejar per facilitar l’arribada al centre del país». Actualment, el departament disposa de 32 màquines per a la treta de neu i fins a una quarantena de treballadors efectius per abastir els 270 quilòmetres de carreteres que hi ha al Principat. En aquest sentit, va puntualitzar que els dispositius de COEX surten cada dia –encara que no nevi– a les 04.00 hores per comprovar l’estat de la calçada i els possibles incidents que hi pugui haver per solucionar-los i garantir la circulació per tota la xarxa viària del país. A més, va posar en relleu que gràcies al nou pla de viabilitat quan nevi molt en una zona el departament pot enviar efectius d’altres bases per ajudar a la treta de neu. En aquesta línia el cap va anunciar que estan en contacte amb els comuns per optimitzar recursos i alguns ja els han informat que davant una gran nevada obriran els pàrquings.
Comunicacions amb França per mantenir obertes les fronteres en cas de nevada
El cap de COEX, David Palmitjavila, va aprofitar per informar que la Direcció Interdepartamental de Carreteres Nacionals del Sur-Oest de França (DIRSO) vol intentar mantenir l’accés a la frontera francoandorrana oberts i transitables, segons els van comunicar en la darrera reunió sobre coordinació amb la prefectura. El problema que sempre han tingut amb la carretera francesa que dona accés al Principat (la RN22) «és un tema de mitjans i efectius» que es puguin posar en aquesta calçada. Per aquest motiu va explicar que també se’ls va explicar com s’organitza cada país a més de quines ajudes i quins protocols de comunicació ha d’adoptar el departament. Tanmateix, va recordar que «des de fa un parell d’anys estan donant un servei continu fins i tot de nit, quan abans tancaven de les 18.00 hores fins a l’endemà». En definitiva, tot i que la carretera RN22, que va de l’Hospitalet-près-l’Andorre al Pas de la Casa, encara és de nivell 2, el nou servei de viabilitat hivernal francès significa que «estem progressant» perquè la carretera esdevingui d’importància de nivell 1.