Escaldes-Engordany
«L’ACA ha de continuar sent un referent en l’automòbil»
Entrevista al president de l’ACA, Enric Tarrado
Encara no fa un mes, Enric Tarrado va ser proclamat president de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA). Tarrado va ser l’únic que va presentar candidatura per a les eleccions generals previstes pel 25 de març, que finalment van ser desconvocades. Així, el nou president explica a EL PERIÒDIC els objectius per la seva presidència, que presenta com a continuista i molt centrada en el soci.
–Com ha estat la primera presa de contacte al càrrec?
–De moment, ha estat una presa de contacte bastant fàcil perquè tenim la sort que tenim un quadrament molt bo, amb persones que són coneixedores del funcionament i de com està tot organitzat, i per això, està passant molt bé. Crec que l’ACA ha de continuar sent el que ha sigut fins avui en dia, un referent en l’automòbil, però també ha de seguir el procés per esdevenir un exemple de modernització, de la seguretat i sobre la mobilitat dins d’Andorra, i treballarem perquè això sigui possible.
–Ens pot explicar quins són els objectius de la junta que presideix?
–Es pot dir que tenim tres objectius principals. El primer és potenciar el soci. Sempre hem dit que el sentit del nostre club és el soci, i sobretot, donar-li el màxim de serveis. Hem de dir que hem heretat, i estem molt contents al respecte, un nombre de socis molt important de la junta anterior, que s’eleva als prop de 10.200. És una xifra molt destacada. Així, la nostra finalitat és continuar incrementant aquest nombre de socis, però no solament que vagi a l’alça, sinó fer créixer també els serveis que li podem arribar a donar.
En segon lloc, hi ha un altre objectiu que tota la vida s’ha fet a l’Automòbil Club i que, de fet, està inclòs als seus estatuts i crec que ja s’havia fet abans i ho hem de continuar, que és entrar en la promoció del país dins de l’automòbil, tant en l’àmbit intern com extern. O sigui, treure el nom d’Andorra i guiar-nos a través de l’automòbil arreu. Perquè, vulguem o no vulguem, amb totes les opcions que donen avui els vehicles, aquest continua sent part de les nostres vides i això és molt important.
Per últim volia recalcar un aspecte que també està present en els temps que corren i és tota la part de modernització del club. Estem parlant d’un club molt antic, que fa molts anys que existeix, però també hem de considerar que l’ens ha de seguir l’evolució de la societat moderna. Per això, posarem esforços en seguir el ritme de modernització que hi hagi dins de la nostra societat.
–Com ha mencionat, el club ha superat la xifra de 10.000 socis. Com esperen seguir creixent?
–Penso que hi ha moltes maneres. Encara es poden oferir d’altres serveis, i no parlo de coses com les assegurances, que ja s’està fent al club, sinó que crec que es pot mirar de trobar altres elements en aquest sentit. Per exemple, hi ha serveis com facilitar l’accés a esdeveniments esportius, donar accés a tots els estudis en els quals participa el club, ajudar en la gestió de diferents tràmits, tant a dins del país com a fora perquè els socis puguin viatjar estant ben assabentats... Anar una mica cap aquesta línia.
–Ha mencionat les assegurances, també disposen d’una targeta... Tenen al cap nous projectes?
–Bé, això ho anirem mirant. Vull recordar que encara no s’ha fet la primera reunió de la junta després de l’assemblea. Anirem informant a mesura que hi hagi alguna novetat.
–L’ACA també dona impuls a l’esport del motor. Com es presenten enguany el Programa de Joves Pilots i les competicions?
–Hi haurà continuïtat en la junta anterior pel que fa al Programa de Joves Pilots. Crec que és important promocionar l’automòbil a través de la competició perquè porten el nom d’Andorra arreu del món, i tant legítim és portar el nom d’Andorra sobre un cotxe de gasolina com d’una altra forma de competició esportiva. Trobo que és important que nosaltres també estiguem representats en aquests tipus d’esdeveniments. Per això tenim aquests quatre pilots que aniran canviant a mesura dels anys, perquè aquests tenen una durada concreta en aquests programes, però hi ha molta qualitat: tenim un pilot que ha estat campió d’Espanya i de Catalunya, i també hi ha un altre que ha pujat als podis i ha quedat a prop en moltes ocasions. I crec que és important recalcar-ho, perquè sovint als mitjans posen més atenció en altres disciplines i trobo que les modalitats esportives del motor també són molt significatives.
–El club també s’ha implicat molt en la seguretat viària i enguany presentarà una campanya adreçada als vianants. Ens en pot avançar algun element al respecte?
–La campanya d’aquest 2021 està en fase de preparació, però sí que és cert que una de les funcions de l’ACA és prevenir, fent promoció de la seguretat, que hi hagi el menor nombre d’accidents possible. En definitiva, que tot vagi millor tant pel que fa a la sinistralitat com de la mateixa mobilitat del país. Per això, penso que el paper que ha de tenir l’ACA dins d’aquestes dues vies és importantíssim, i crec que hem d’aprofitar l’experiència que ha viscut el club durant tots aquests anys i de tota la gent que en forma part.
–De fet, els darrers anys hi ha hagut molts canvis en la mobilitat, especialment als nuclis urbans. Com creu que està això a Andorra?
–Andorra va seguint les tendències, però no és una gran ciutat. Les particularitats que tenim al país són diferents de les que es puguin observar en els grans nuclis, per exemple, n’hi ha un en especial en aquest sentit i és que no és planera. Però bé, en qualsevol cas refermo el que ja he dit abans, i és que Andorra s’ha d’adaptar als nous canvis i els nous reptes. És cert que s’han creat noves formes per moure’s, així que tot serà qüestió d’adaptar-se dins de les normes de seguretat i de circulació, això sí. Unes normes que s’haurien de definir clarament tant pels mateixos conductors com pels vianants, per tal de preservar igualment la seguretat de la gent que camina pels carrers.
–En aquest sentit, creu que hi ha bona convivència entre vianants i conductors a Andorra?
–Jo crec que sí. La bona convivència ha de venir de l’educació viària de la gent, i penso que ha de prevaldre el seny. Tot plegat, en el sentit del respecte a les altres persones, perquè tothom té dret a circular per la via pública.
–D’altra banda, també s’està fent treball parlamentari del Codi de la circulació. Quins elements trobaria interessants introduir o modificar?
–Com li he dit abans, d’aquest aspecte n’estem discutint algunes coses encara i voldria esperar abans de donar la meva opinió al respecte perquè és una cosa que estem valorant dins de la nostra organització.