El nou sistema del metge referent està condicionant l’activitat dels doctors i està portant més d’un maldecap als professionals del sistema sanitari del Principat. Almenys això és el que pensa un nombre important de membres del Col·legi Oficial de Metges d’Andorra que es van reunir dimecres en una assemblea extraoficial per manifestar el seu malestar amb el nou mètode de consulta. Segons van explicar a EL PERIÒDIC fonts properes a la trobada, «mentre el Govern va dient que la via preferent va tan bé, la realitat és una altra. Hem d’omplir l’historial clínic del pacient a través d’un portal virtual que dona molts problemes tècnics, que és enrevessat i que depèn de la qualitat de connexió a Internet que hi hagi en aquell moment a la consulta».
Un dels col·legiats afegia que «el canvi de metodologia ha suposat un increment considerable de la feina administrativa que ens treu temps de visites. Això, a la llarga, repercutirà en el model sanitari, perquè com que no podem atendre tants pacients, les llistes d’espera estan augmentant i tota aquesta gent, que necessita veure un metge, acabarà massificant les Urgències». Els assistents a l’assemblea, que es va celebrar de nit i va durar més de quatre hores, van denunciar que estan donant hora de visita «d’aquí a quinze dies», perquè es passen «molta més estona navegant pel portal intentant desxifrar el programa».
Alguns metges plantegen un increment de les tarifes per compensar la pèrdua de pacients
Per la seva banda, fonts del Ministeri de Salut van assegurar a aquest rotatiu que encara hi ha metges que no han fet la formació i que se’ls hi ofereix per conèixer el nou sistema i que «els que la van fer fa mesos no tenen cap problema», tot i que van admetre que «és una eina nova i pot suposar alguns problemes logístics». També van assenyalar «l’epidèmia de grip pròpia d’aquesta època de l’any» per justificar la saturació de les llistes d’espera a les consultes al metge. Tot i això, els col·legiats assitents a l’assamblea extraordinària van puntualitzar que «sí han fet la formació, però en una hora de classe no es poden explicar moltes de les especificitats que es troben en el dia a dia». Els professionals temen que «alguns acabin trobant la manera de fer trampes al sistema per reduir el temps que passen davant l’ordinador».
Augment de tarifes /
Tot i que no va ser una opinió compartida per la majoria, alguns dels col·legiats van proposar demanar al Govern que incrementi les tarifes de les consultes mèdiques, ja que «ara mateix estem dins un greuge perquè fem més visites». Aquesta petició seria una de les que es posarien sobre la taula en la pròxima reunió que el col·lectiu tindria amb el Ministeri de Salut, prevista per la setmana vinent. En aquest sentit, el Col·legi no va voler valorar ahir la reunió que els seus col·legiats havien tingut de manera extraoficial.
Qui sí que es va pronunciar va ser l’hospital Nostra Senyora de Meritxell. Fonts del centre hospitalari van confirmar que el mecanisme funciona sense problemes a l’espai amb un sistema informàtic similar i que no han patit un increment de visites amb la via preferent.
Les claus /
Fins ara moltes consultes utilitzaven el seu propi sistema informàtic per registrar els historials clínics. Alguns professionals admeten que, fins i tot, encara utilitzaven el paper, així que el canvi de metodologia, més tècnica i completa, està causant problemes a alguns centres mèdics.
El nou sistema sanitari dissenyat pel Govern ha de facilitar la derivació dels pacients als especialistes i fomentar un tracte més personal amb el metge referent. La realitat però, és un altra. La mesura s’ha anat prorrogant, -ara fins a principis d’abril-, per la poca acollida que va tenir entre la població.
Els col·legiats consideren que la via preferent és «indubtablement» un sistema eficaç i que millorarà l’atenció al pacient, però creuen que no s’ha dissenyat un programa fàcil per als professionals. Aposten per reunir-se amb el ministeri de Salut per fer les modificacions que considerin pertinents.