Search
Close this search box.
El Periòdic d'Andorra

La pròrroga del contracte (28%), la consulta més habitual del llogater

Per part del propietari, encapçala el rànquing el procediment per recuperar el pis per ús propi

L’Oficina de l’habitatge, que es va crear el 25 de febrer del 2020, en plena pandèmia, ha donat a conèixer les xifres de l’any 2021. En relació amb aquest primer any, el tipus de consultes ha fet un gir pel que fa a les més freqüents. D’aquesta manera, l’oficina ha rebut l’any passat un total de 554 consultes (440 el primer), el 28,51% de les quals han estat per demanar informació sobre la pròrroga del contracte i el procediment per recuperar l’habitatge per a ús propi o familiar, d’acord amb la llei de mesures urgents en matèria d’arrendaments de finques urbanes i de millora del poder adquisitiu. 

Quant a la pròrroga del contracte, com que aquests tenen una durada determinada, es donen casos del propietari que notifica al llogater que no vol renovar-lo, i el llogater té dret a demanar la pròrroga d’un any, sempre que estigui al corrent de pagament, amb les mateixes condicions i amb un increment limitat a l’IPC. Pel que fa al procediment per recuperar el pis per a ús propi, el propietari ha de notificar al llogater aquesta voluntat per algun familiar fins a segon grau, només en el moment de l’expiració del contracte. El propietari té 30 dies per censar-se a l’adreça i donar-se d’alta dels subministraments per tal que l’administració verifiqui que vol recuperar l’habitatge per ús d’un familiar.

«La problemàtica de l’habitatge existeix, hi ha molta necessitat i hi ha molta gent que arran de la covid s’ha quedat sense feina, i això comporta un problema, per exemple amb els pagaments, i per això hem tingut consultes en relació amb els deutes, i això es resol renegociant amb el propietari», va explicar el tècnic de l’Oficina de l’habitatge, Xavier Marchante. A més, «m’he trobat casos d’augments del 60% de la renda per part del propietari», tot i que, amb la llei vigent, els propietaris poden oferir un contracte nou de cinc anys en el cas dels que vencien el 2019 a canvi d’un augment màxim de la renda d’un 10%.

En segona posició del rànquing de consultes a l’oficina durant el 2021 es troba, amb el 16,24%, la demanda sobre els requisits i la documentació a presentar dels diferents ajuts per part de l’administració en matèria d’habitatge, un tipus de consulta que l’any anterior, el 2020, es trobava destacat en primera posició, amb un 31,8%. Pel que fa a la consulta que el 2021 ocupava el primer lloc (pròrroga del contracte i recuperació d’habitatge per a ús propi), el 2020 ho feia en segona posició, amb el 10,89% de les consultes. Segons Marchante, «el 2021 s’ha normalitzat la situació i les consultes ja eren més en relació amb l’habitatge. Així, els ajuts van al segon lloc, però aquest any s’ha demanat força informació per l’ajut al lloguer. Vista la situació, la gent té una necessitat i també bastants joves han demanat pel programa d’emancipació, al qual s’hi poden acollir els que tenen entre 22 i 30 anys i amb ingressos no superiors a 24.000 euros».

En tercer lloc, l’Oficina de l’habitatge ha atès consultes en relació amb la reducció del lloguer en cas de formalització d’un ERTO (7%), informació sobre el preavís que ha de donar el llogater a l’arrendador per rescindir el contracte d’arrendament (7%) i, per últim, informació sobre els requisits i documentació a presentar (8,1%) per sol·licitar l’exempció de l’Impost sobre transmissions patrimonials immobiliàries (ITP). 

La major part de les peticions d’informació han estat per part dels llogaters, amb un total de 327, mentre que els propietaris només ho han fet en 88 ocasions. El capítol d’altres arriba fins a 139 casos. Pel que fa al canal que s’ha fet servir per fer la consulta, domina clarament l’opció del telèfon, amb 391 casos, mentre que en segona posició es troba l’opció presencial (102) i en última posició el correu electrònic (61).

Comparteix
Notícies relacionades
Comparteix
Notícies destacades
Publicitat
Enquesta
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu