El ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró, ha anunciat una revisió progressiva del sistema educatiu andorrà amb l’objectiu de actualitzar el model per competències i millorar la gestió dels centres i serveis associats. Durant la seva compareixença, acompanyat del secretari d’Estat d’Educació, Josep Anton Bardina, el ministre ha definit aquesta reforma com “una revisió dins la continuïtat”. “No és una ruptura, però sí continuar apostant per un sistema pedagògic basat en l’ensenyament per competències i intentant treure totes les lliçons que es puguin de l’experiència dels anys”, ha declarat Baró.
En aquest sentit, el titular de la cartera d’Educació ha destacat que l’objectiu és “millorar la qualitat del servei i facilitar la feina al professorat”. El ministre ha remarcat que el procés forma part de la normalitat i no respon a cap situació d’alarma. “L’exercici de responsabilitat obliga a fer un diagnòstic dels punts febles del sistema i intentar-los corregir”, ha explicat, posant èmfasi en l’optimització de la gestió i en l’equilibri entre autonomia i coherència pedagògica.
“L’objectiu és millorar la qualitat del servei i facilitar la feina al professorat […] L’exercici de responsabilitat obliga a fer un diagnòstic dels punts febles del sistema i intentar-los corregir” – Ladislau Baró
Geolocalització al transport escolar
Entre les mesures immediates, el ministeri introduirà un sistema de geolocalització als autobusos escolars, el qual permetrà millorar el control i la seguretat del servei. Baró ha explicat que la iniciativa pretén “racionalitzar la gestió i donar tranquil·litat a les famílies”, mentre que Bardina ha destacat que la geolocalització “facilitarà la detecció d’incidències, optimitzarà recursos i millorarà la coordinació amb les empreses de transport”. El ministre ha qualificat el transport escolar com un dels punts forts del sistema andorrà, ja que cobreix els quatre sistemes educatius del país. Tot i això, ha reconegut la seva “complexitat tècnica i logística”, especialment per les característiques del territori.
Quatre marcs per a la renovació educativa
El Govern treballa en la revisió integral dels quatre marcs que estructuren el sistema educatiu: el marc curricular, el metodològic, el d’organització de centre i el de competències professionals. Segons Bardina, el marc de competències professionals del cos docent ja s’ha finalitzat i “s’ha baixat als centres educatius” després d’un procés de participació amb docents, taules sectorials i el Sindicat d’Ensenyament Públic (SEP). El document fixa dues competències transversals —ètica professional i participació democràtica— i cinc competències principals, entre les quals la comunicativa, la digital i la gestió en contextos canviants.
La revisió curricular, en canvi, serà un procés llarg d’entre sis i deu anys, ja que implicarà revisar programes, unitats de programació i processos pedagògics. Baró ha subratllat que l’objectiu és trobar l’equilibri entre “assegurar uns mínims formatius comuns” i “donar autonomia als centres per adaptar-se al seu alumnat”. En aquest sentit, ha anunciat que Andorra col·labora amb l’OCDE per desenvolupar un model de governança que permeti més autonomia sense perdre coherència pedagògica.

Evolució del nombre d’alumnes
El sistema educatiu andorrà compta aquest curs amb 11.352 alumnes, 120 menys que l’any anterior. El sistema andorrà registra una davallada del 3,48%, el francès del 2,75%, mentre que el sistema espanyol creix un 3,3% i l’escola britànica un 13,1%. Baró ha atribuït aquestes variacions a “la baixa natalitat, la política de reagrupament familiar i el perfil de la població resident”. També ha apuntat que “l’increment de famílies castellanoparlants pot influir en l’elecció del sistema espanyol”. Pel que fa al transport escolar, es mantenen prop d’1.500 alumnes repartits en una cinquantena de línies, i s’han registrat menys sol·licituds de beques tant en l’ensenyament obligatori com en el superior, tot i que “es garanteix la concessió a totes les persones que compleixen els requisits”.
“Aquestes variacions es deuen a la baixa natalitat, la política de reagrupament familiar i el perfil de la població resident […] L’increment de famílies castellanoparlants pot influir en l’elecció del sistema espanyol” – Ladislau Baró
Avaluacions, formació docent i noves places
El curs 2025-2026 serà “l’any de les avaluacions”, amb la repetició del PISA for Schools, proves d’anglès de Cambridge, i avaluacions internes de francès, català i matemàtiques. També es mesurarà l’impacte dels programes de lectura, expressió escrita i convivència. A més, el ministeri preveu crear una plataforma digital de formació en línia per al professorat, per oferir formacions més accessibles i personalitzades. De cara al proper curs, es convocaran 28 noves places docents, amb prioritat per a francès, ciències, matemàtiques, educació física i arts visuals.
Validació de l’experiència i ensenyament superior
Aquest any s’ha posat en marxa la Validació dels Aprenentatges per l’Experiència (VAE) en àmbits com el suport sociocomunitari, cures auxiliars d’infermeria i gestió administrativa, amb la previsió de validar uns 90 expedients en la primera fase. Per al 2025, el ministeri estudia obrir una nova branca vinculada als sistemes d’informació i xarxes, i treballa en una estratègia nacional d’ensenyament superior amb plans quinquennals i una futura modificació de la Llei d’Ensenyament Superior per reforçar la funció de servei públic del sistema universitari.
El ministeri també està impulsant el projecte de l’Escola d’Ofici, que combinarà formació pràctica i inserció laboral en sectors com fusteria, mecànica, soldadura i electricitat. L’objectiu és “convertir les habilitats en oportunitats concretes d’ocupació” i garantir un seguiment individualitzat dels estudiants. Segons Baró, el projecte preveu sinergies amb França —especialment amb l’Arieja— i amb Catalunya, per reforçar la formació professional. També s’estudiarà la creació d’espais d’allotjament per estudiants de fora del Principat.




