- L’expert ha assenyalat que el Principat també apunta a una tendència a la baixa
- Laurent Vanat ha presentat el seu informe anual. Foto: ANA / M.T.
Vanat s’ha mostrat molt clari ha dit que Internet no fa augmentar el nombre de visites a les destinacions, l’únic que fa és ajudar a promocionar-les. Un dels exemples que ha posat és el cas dels Estats Units que cada vegada tenen menys esquiadors, però les visites als llocs web es mantenen o creixen. En el cas d’Andorra, l’expert ha assenyalat que el Principat també apunta a una tendència a la baixa però que és poc important i menys preocupant que a altres destinacions. En canvi, el cas de Noruega és l’únic mercat que apunta a l’alça. Sobre quin és el factor que influeix en les visites, Vanat ha reconegut que no hi ha una resposta concreta, ja que en els països més potents les visites a les estacions també baixen, i en els països que estarien en un segon terme, països repte com ell ha definit, també disminueixen. Una de les tendències que s’ha observat en els últims anys és la renovació de les instal·lacions sobretot dels nous mercats asiàtics.
Pel que fa a les xarxes socials, un estudi aplicat a les 50 estacions d’esquí amb més d’un milió de visitants l’any, ha posat de relleu que només un percentatge petit, entre el 12% i el 4% acaben sent realment clients, i per Vanat ‘això està bé, però no és un factor clau’. En el cas de les vendes de forfets on-line, aquestes només representen un 3% del volum de negoci. I és que les estacions d’esquí ‘encara tenen un ambient conservador i per això les xarxes han canviat el modus operandi però no el mercat’.
De la seva banda, Peter Keller, professor del comitè científic del Congrés, ha parlat de la cooperació entre marques que ha fet guanyar força a les destinacions. Com a exemple ha exposat la competència entre grans portals que sempre van per endavant dels petits. ‘No hem d’aspirar a guanyar diners sinó fer venir gent’ ha dit. També ha parlat dels nous reptes de futur: sobre la nova 3.0, on un expert tècnic serà qui li dirà al consumidor on ha d’anar, com ha de fer el viatge, què ha de visitar, etc. i sobre la substitució del paper, dels fulletons i tríptics per l’e-communicació.
El punt on ha incidit més ha estat en el fet de fer ‘somiar’ als visitants. En aquest sentit, les passes que s’ha de seguir per atraure visitants són: somiar, planificar, anar-hi i tornar-hi. És a dir, donar-los instruments per venir, perquè es quedin i després fer servir eines de màrqueting relacional per mantenir un lligam amb ells i saber què en pensen. En la mateixa línia que Vanat, Keller ha dit que els canvis tecnològics permeten la promoció dels productes, i canvien la manera d’aconseguir-los. Però perquè la gent es desplaci cal fer somiar els visitants i que aquest somni es faci realitat finalment, fent-los venir.