Vol continuar entre els millors. Joan Carchat va quedar-se a les portes de guanyar la categoria Producció en el seu primer any al Mundial. Va ser subcampió. La pròxima temporada vol tornar a ser-hi, però aquest cop donant un salt de categoria, en la WRC 2. El pressupost marcarà si pot tornar a ser en aquest calendari o bé haurà de canviar de campionat. Treballarà a corre-cuita per poder fer possible el programa.
El primer objectiu serà el de trobar un patrocinador principal. Aquesta passada temporada, amb tot tancat, es va trobar que esclatava el cas BPA i de la seva filial Banco Madrid, que aportava la major part del seu pressupost. A partir d’aquí li va tocar fer mans i mànigues per aconseguir diners. Fins i tot va posar en marxa una campanya de micromecenatge. «Vam començar la temporada amb molt estrés», admet Carchat. Seguirà amb ACSM i la fita conjunta que tenen és clara: «El que vull jo i l’equip és continuar amb un altre programa al Mundial». Per aconseguir-ho necessita uns 300.000 euros per cobrir despeses, entre elles, el lloguer del nou cotxe. Perquè el Mitsubishi Lancer Evo X que ha conduït ja no li serivrà. Els vehicles de Producció són cotxes de sèrie amb poques modificacions. En canvi, els WRC 2 surten de fàbrica preparats per a carreres.
A finals d’any, o com a màxim amb l’entrada del 2016, espera comptar amb una resposta per conèixer allà on podrà competir. Per tancar un espònsor principal de «marge de temps no en tenim molt», però ho segueix intentant, tot i que la tasca de despatxos no li agrada: «Passo molts més nervis i estrés que quan estic al cotxe». No prendre part en la primera cita del calendari, el Ral·li de Montecarlo (22-24 de gener), no és cap problema. La intenció és poder repetir les 7 proves disputades enguany: Portugal (20-22 de maig), Sardenya (10-12 de juny), Polònia (1-3 de juliol), Alemanya (19-21 d’agost), Còrsega (30 de setembre-2 d’octubre), Catalunya (14-16 d’octubre) i Gal·les (28-30 d’octubre).
Divendres i dissabte participarà al Ral·li Ribeira Sacra, on tindrà l’oportunitat de parlar amb els dirigents d’ACSM, als que encara els hi ha d’aportar bona part del pressupost d’aquesta temporada acabada de finalitzar. Però aquests confien en ell per a que segueixi al Mundial, però tot dependrà dels diners. «És just el pas abans de la categoria reina, de la World Rally Car. Per això fa falta un pressupost molt gran», assenyala Carchat, que en cas de no assolir les quantitats exigides es decanti per competir al Campionat d’Espanya de ral·lis, ja bé sigui en l’especialitat d’asfalt com en la de terra.
Els resultats obtinguts no s’entenen sense Claudi Ribeiro al seu costat com a copilot. «Ha estat una temporada espectacular. Mai hagués pensat que arribaríem a aquest nivell», afirma Ribeiro, que confia en poder ser la pròxima temporada a WRC 2, perquè està segur que «si tinguéssim aquesta oportunitat faríem un bon paper. Tenim les ganes de poder demostrar-ho».
Talent andorrà / El secretari general de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), Toti Sasplugas, remarca el que ha aconseguit fins ara la parella Carchat-Ribeiro.»Es molt difícil en qualsevol esport disputar un Campionat del Món», indica Sasplugas, recordant que són dos del país i formats en el programa de joves talents de l’ACA. Que Carchat sigui entre l’elit, «és la demostració del grandíssim talent que té aquest pilot» i demana que institucions públiques i empreses privades els donin suport econòmic perquè són «pilots que demostren que poden donar títols mundials per a Andorra», i ser en aquest campionat «és una plataforma que si no s’aprofita serà perdre una oportunitat» per a promocionar-se com a país.