Torna als orígens. Després d’uns anys amb Ordino com a centre neuràlgic, el Ral·li d’Andorra Històric en la seva 45a edició canvia de parròquia i ho fa amb l’objectiu de seguir creixent en la que va realitzar bona part de la seva història, a Andorra la Vella. La prova es disputa aquest cap de setmana i compta amb la participació de 110 vehicles.
El retorn a la capital, amb la sortida, arribada i el parc tancat inclòs, es produeix per a que l’esdeveniment doni un pas endavant. «El canvi d’escenari suposa créixer més en el que és el ral·li», assenyala Toti Sasplugas, director general de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), entitat que organitza la prova, i remarca que comptar amb «més parc ens porta a augmentar el nombre d’inscrits». El retorn a Andorra la Vella es produeix després que durant nou anys fos la parròquia d’Ordino la que albergués la cursa. En les 35 edicions anteriors va ser la capital qui va fer-ho. Precisament, aquesta és la prova més antiga que organitza l’ACA.
Es disputa en dues jornades en format regularitat, una modalitat que va en augment entre els vehicles clàssics i que la prova ha fet seva. Fins demà al matí els equips no coneixeran quin és l’itinerari al llarg dels dos dies de competició. En total són tretze trams, set d’ells diferents, amb un total de 138,85 quilòmetres a completar. D’aquests 71,5 demà i 67,3 diumenge són en carretera tancada i mesurament per traçada. «El format de regularitat, en carretera tancada, és un plus de seguretat per als participants», remarca Sasplugas. Amb l’esperit amb què es desenvolupa «pretenem recuperar els ral·lis d’abans», i precisament aquesta circumstància és la que fa que els pilots vulguin participar-hi.
Grup de favorits / Aquests vénen d’Espanya, França i Andorra. Del Principat en són una trentena, demostrant que «la passió pels vehicles clàssics és molt viva a casa nostra». Els guanyadors de les últimes edicions no hi són presents, però aquest serà «un ral·li molt disputat» pel cartell de participants que es presenta. Tot i així entre els favorits estan els components de l’equip Seat Vehicles Històrics, que es presenta amb Josep Maria Bardolet-Carles Jiménez (Seat 127) i Antonio Rius-Anna Vives (Seat 1430-1600). També destaquen Felip Rigat-Sebastià Gispert (Ford Fiesta), Jordi Renú-Núria Bergel (BMW 325i), Joaquim Gummà-Quim Turón (BMW 323i), José Manuel López-Ramon Ferres (VW Scirocco), Marcello Braccaioli-Jordi Montoliu (Alfa Romeo GTV V6), i Antonio Tejón-Uko Segurado (Audi Quattro).
Entre els representants francesos sobresurten noms com el de Roamhy Heraf-Eric Lunas (Fiat 124 Abarth), Bernard Vialar-Quentin Taus (Opel Kadett GT/E), Jacques Cedo-Laurent Puigfabregas (BMW 635 CSI), Geoffrey Payre-Benjamin Cruzet (Lancia Fulvia), Philippe Zaccariotto-Pierre Paccanelli (Alpine-Renault A-310), Jean-François Nicoules-François Nicoules (Alpine-Renault A-110), Jacques Chaussinand-Sophie Voinchet (BMW 635 CSI), i Jean-Paul Marcaillou-Nadine Brulant (Alfa Romeo GTV6). Per part andorrana Joan Carrancà-Sònia Carrancà (BMW 2002 Touring), Carles Sanvicens-Carlos Sasplugas (BMW 325i), Guy Bazile-Eric Bazile (BMW 2002), i Josep Carrancà-Ignasi Viñas (VW Golf GTI Mk 1).
Categories / Els participants estan dividits en dues categories. La Legend és per a vehicles de ral·li amb elements de seguretat de competició, amb mitjanes que aniran dels 50 als 70 km/h. L’Original són cotxes de sèrie, que aniran entre els 30 i els 50 km/h. Dels primers hi ha seixanta inscrits, mentre que dels segons en són cinquanta. Cadascuna de les dues categories estan subdividides en altres dues, una per a cilindrades fins a 2.000cc i una altra per a cubicatges superiors o turboalimentats. Tots els vehicles estan construïts entre l’1 de gener de 1970 i el 31 de desembre de 1987. També hi ha una categoria amateur, amb aparells de medició originals, el que «encara ho fa més difícil» per mantenir la regularitat».