La Universitat d’Andorra (UdA) ha posat en marxa el repte de les set claus del benestar digital, una iniciativa que té com a objectiu promoure un ús equilibrat dels dispositius electrònics entre la comunitat universitària i, per extensió, entre la societat, evitant-ne les conseqüències negatives.
Amb aquesta iniciativa es pretén afrontar els efectes adversos que s’observen actualment a la societat per l’ús excessiu d’aquests aparells, com ara la fatiga visual, la disminució de l’atenció i la creativitat, l’insomni i el sedentarisme, així com altres problemes més greus com l’aïllament social, les addicions, el ciberassetjament i el risc de suïcidi.
Durant set dies, es difondran set càpsules informatives que recolliran diferents recomanacions i accions per aconseguir un equilibri raonable entre la tecnologia i la salut de les persones. Aquesta campanya coincideix amb la celebració del Dia Mundial de l’Aprenentatge Digital, commemorat per la Unesco cada 19 de març.
Els vídeos tenen com a protagonistes els estudiants de primer del bàtxelor en Ciències de l’Educació, que han treballat el concepte de benestar digital en el marc del seminari TIC. Cada càpsula aborda una dimensió específica, des de la consciència en l’ús dels dispositius digitals fins a la seguretat i la privacitat en línia, passant per l’establiment de límits, les relacions digitals i les habilitats crítiques.
A més, aquestes càpsules conviden tant el personal docent com els estudiants a emplenar un formulari que els permetrà prendre consciència dels hàbits negatius que puguin seguir, així com registrar les accions que vagin posant en pràctica dia a dia.
Finalment, aquest projecte ha estat impulsat pels docents Cristina Carbonell i Carles Porté, després d’haver guanyat el premi de la tercera edició del concurs ODS “Què podem fer a l’UdA per la salut i el benestar (ODS 3)” en la categoria de personal.