Search
Close this search box.
El Periòdic d'Andorra

Mobilitat registra un descens del 14% d’accidents greus el 2019

Les víctimes mortals a la carretera passen de cinc a dos i l’objectiu és arribar a no tenir-ne

La reducció dels accidents greus a les carreteres andorranes arriba fins al 14% i el nombre de víctimes mortals cau de cinc a dos des de principi d’any en comparació a 2018, a falta de tancar desembre. D’aquesta manera, el Departament de Mobilitat aconsegueix complir l’objectiu marcat fa quatre anys de reduir la perillositat a la xarxa viària gràcies a la incorporació dels radars i les diverses campanyes de comunicació i conscienciació dutes a terme conjuntament amb l’Automòbil Club d’Andorra (ACA) al llarg dels darrers anys.
En aquesta línia, la finalitat de les parts és deixar el nombre de morts a les carreteres a zero, però destaquen la línia positiva que s’ha anat seguint i es mostren força optimistes amb el camí que recórrer el país. Així, el president de l’ACA declarava que «nosaltres vam detectar uns 13 punts conflictius de concentració d’accidents a la via fa quatre anys i podem dir que s’han fet molts canvis en els últims temps».
Tanmateix, ACA i Mobilitat coincideixen en la importància d’instal·lar radars al Principat per impulsar l’adaptació de velocitat dels conductors a la via. Així, el tècnic del Departament de Mobilitat, Dani Boneta, afirmava que «la incorporació dels radars ha significat la reducció de la velocitat, l’augment de la seguretat i la pacificació de la via». Per la seva part, Pujal afegeix que «mesura bona o dolenta? Els radars són un mal necessari per reduir la velocitat. Fa poc que estan en marxa però no hem de subratllar que augmenta la seguretat, no les sancions».

El risc dels motociclistes/ El 2018 va ser un any negre pels transports de dues rodes, amb els motociclistes amb quatre morts a les carreteres com els més afectats pels accidents mortals al país i les bicicletes amb un. En aquest sentit, el 2019 marca un abans i un després per aquest col·lectiu, ja que des que es va engegar el pla de Missió Zero Accidents per part de Govern i l’ACA, no hi ha hagut cap accident mortal amb un motociclista implicat.
Enguany, el pla de seguretat viària es va adreçar especialment a les motocicletes. Així, el departament de Policia va fer controls específics de seguretat adreçats als motoristes, la ITV va orientar les inspeccions tècniques a ajudar a conèixer millor la seguretat dels vehicles de dues rodes i l’ACA va realitzar cursos de conducció segura en moto.
D’aquesta manera, la prevenció i educació a les escoles amb la intenció de transmetre la importància de portar l’equipament adequat va ser clau en el descens. Com detallava Pujal, «la campanya de comunicació va ser molt potent. Teníem un problema molt gros amb les motocicletes, així que vam decidir que l’educació era el motor per canviar la situació i per això vam destinar la comunicació cap als joves»

Base de dades / La xarxa viaria andorrana no té cap punt negre identificat, però sí que en presenta de problemàtics i d’aglomeració de trànsit. En aquest sentit, Govern treballa per la creació d’una base de dades que reculli on succeixen el nombre més gran d’accidents. Així, Boneta afirmava que «no hi ha punts negres a les carreteres del país com tal, però sí hem trobat punts conflictius i per això estem desenvolupant una base de dades que ens permeti tenir més base científica i fer actuacions més acurades».
En aquesta línia, Pujal admetia que «la base de dades serà clau per mesurar aquests punts de risc viari. Per exemple, està comprovat que la fundació RACC té aquests aparells específics per saber on hi ha concentració d’accidents i fer accions dirigides a millorar la seguretat viària». A més, el cap de Mobilitat, Jaume Bonell, afegia que «és cert que en els dos accidents mortals d’enguany no hi ha hagut una coincidència, un va ser un xoc frontal i l’altre es va sortir de la via, però amb el suport científic de la base de dades podrem trobar possibles coincidències i causes i fer una anàlisi més detallada de la situació. Defenso que les carreteres andorranes són segures malgrat la dificultat del terreny al ser de muntanya»
Per últim, Pujal va recordar que «en aquests dies festius s’ha de posar especial èmfasi en la importància de no agafar el cotxe després de prendre alcohol tant en els menjars familiars com en els sopars d’empresa, ja que els accidents són habituals».

Comparteix
Notícies relacionades
Comparteix
Notícies destacades
Publicitat
Enquesta
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu