Tots els hotels, sense importar la categoria, hauran de superar controls de neteja i servei, així com de conservació per afavorir que la puntuació global del parc hoteler andorrà creixi.
Així ho va explicar en declaracions a EL PERIÒDIC el ministre de Turisme Francesc Camp, ahir: «En l’oferta d’allotjaments encara podem millorar. Hem viscut anys de crisis que han fet que alguns establiments no invertissin en renovació. Ara la situació s’està revertint i volem una legislació que porti els allotjaments a invertir en qualitat», va assegurar.
La Llei d’allotjaments turístics aprovada recentment està desenvolupant fins a 21 reglaments que estaran aprovats a finals d’any, «dels quals quinze s’adrecen específicament als mètodes per establir la classificació dels hotels», va explicar el ministre.
Cinc estrelles/ Pel que fa als hotels de més qualitat, el nou reglament obligarà a complir amb 211 ítems per mantenir la categoria, mentre que la legislació vigent de l’any 2000 en requeria 133.
Els criteris valoraran no només les habitacions sinó la recepció, les atencions i el servei, entre d’altres. En cas que un criteri no s’aprovi, es podrà compensar amb una puntuació millor en algun dels altres 210 elements d’anàlisis.
Un dels elements criticats pels hotelers quan es va començar a parlar de les mesures va ser l’exigència de 22 metres quadrats per al 100% de les habitacions de categoria superior, xifra que es va acabar reduint, després de negociacions al 80%, amb el 20% restant d’un mínim de 20 metres quadrats.
Inspeccions/ «Estem a la recerca de dos inspectors que ens aportaran més freqüència i profunditat dels controls. Per tant passarem d’una persona a tres, que no sembla molt però pel volum d’Andorra està bé», va assegurar el ministre.
La incorporació del tercer inspector està prevista pel 2018 si s’aproven els pressupostos del Govern. «Ja fa temps que fem inspeccions però no s’havia pogut abastar ni la quantitat ni la freqüència que haguéssim volgut. Hem de tenir en compte que la nova Llei d’allotjaments turístics marca molts compromisos i reforcem els serveis per a acomplir-los», va explicar el ministre.
Empoderament del client/ «Per a la classificació dels hotels es tindrà en compte la reputació en línia», va destacar Camp com a punt «innovador», tot i que va insistir que no ho hauria de ser perquè avui en dia «és el primer que una persona fa quan està cercant un establiment», per tant és de rebut, segons el ministre, que aquesta puntuació s’utilitzi per a categoritzar els establiments com un criteri més.
És a dir, la puntuació que els clients deixen a llocs d’internet com Booking o Tripadvisor, entre d’altres, deixarà de ser una indicació pels usuaris de la pàgina i serà part del barem del Govern per atorgar les estrelles.
«El sector ho té molt assumit, ho hem parlat amb ells, ho saben i estem acabant de definir els llindars. Espero que ho puguem tenir enllestit abans de finals d’any», va comentar. Només uns altres dos països, Austràlia i Regne Unit, utilitzen la reputació en línia per a valorar oficialment els hotels.
Segons Camp: «A Andorra per sota del 7,5 o 7 hi ha molt pocs [a la plataforma Booking]. N’estarem parlant de 20 aproximadament. El que estem buscant és pujar encara més la mitjana del nivell del país, que ara mateix ja és molt bona, de 8», va valorar.