Search
Close this search box.
Lídia López

Els museus reben més visitants i freguen les xifres de prepandèmia

El Govern té la voluntat d’acostar cada vegada més els turistes a les instal·lacions culturals del país

Els museus del país gestionats pel Govern han notat un creixement del nombre de visitants aquest estiu. En concret, l’auge es va iniciar a finals de l’any passat i ha progressat amb escreix en les setmanes d’estiu, quan s’ha ampliat els horaris de visita dels museus i s’han obert les esglésies romàniques. «Hem crescut progressivament en visitants després de la pandèmia, i podríem gairebé situar-los en xifres de normalitat», va exposar la ministra de Cultura, Sílvia Riva, estimació que també va compartir la cap de l’àrea de Museus del Govern, Ruth Casabella. I, malgrat que en el cas de les activitats programades en el marc de Nits d’estiu als museus la majoria de participants siguin residents al Principat, al llarg del mes de juliol –coincidint amb les vacances d’estiu–, s’ha aconseguit acostar els turistes a les instal·lacions culturals, al punt que els visitants catalans i d’arreu d’Espanya són els que més s’interessen per les esglésies. 

Recollint algunes xifres concretes, Casabella va fer referència l’augment de públic de les esglésies com la de Sant Climent de Pal, que aquest juliol ha atret 1.876 persones respecte dels 1.161 del passat, o el cas de Sant Miquel d’Engolasters, que dels 767 visitants del juliol del 2021 enguany n’ha rebut 1.536. I pel que fa als museus, la cap va compartir que la Casa de la Vall és el quin rep més visites: 2.522 el darrer més. «La gent se sorprèn de la facilitat que ofereix Andorra per visitar el Parlament», va remarcar Casabella, que va assegurar que «a la Casa de la Vall hi ha moviment tot l’any». I a continuació, va destacar entre els museus més visitats del país la Casa d’Areny-Plandolit i el Museu Nacional de l’Automòbil. Per tot, la ministra va detallar que «sabem que els visitants tenen ocasió de venir i accedir a l’oferta cultural dels museus», mentre que Casabella va incidir que a través de la difusió dels equipaments a les xarxes socials i altres accions «arribem a més públic i aconseguim que el turista integri en el seu programa la visita a alguna església o museu». En qualsevol cas, la cap de l’àrea va reconèixer que per aconseguir-ho han de «picar pedra», tot destacant que «la comunicació amb altres agents turístics com hotels, agències de viatges i punts d’informació és clau».

Així mateix, la titular de Cultura va posar en relleu que un dels elements més rellevants en aquest increment del nombre de visitants a museus i monuments del país són les audioguies. «Pensem que el fet d’implementar les audioguies a les instal·lacions ha suposat una millora en l’experiència del visitant», va declarar Riva, incidint que «cada vegada estem més acostumats a les noves tecnologies i a fer una visita a la carta». En la mateixa línia, Casabella va refermar el «retorn positiu» pel que fa a aquest recurs, explicant que «satisfem la necessitat del visitant al moment», i destacant el fet que els assistents puguin escollir entre aquest aparell o el guia tradicional.

Cal remarcar que, actualment, les audioguies estan disponibles en català, castellà, francès, anglès i alemany. El darrer, va especificar la cap de Museus, es va implementar després de comprovar que hi havia una freqüència notable de grups de tercera edat alemanys, així que «ho vam considerar oportú, i em consta que algun particular s’ha sorprès en assabentar-se». 
Fent referència a les campanyes que al llarg de l’any volen acostar persones als museus, des del Govern van recordar que a banda de la vigent, Nits d’Estiu, es programen anualment dues edicions de Canya als Museus. «Abans de la pandèmia, vam veure que a Andorra, realment coneixem les nostres instal·lacions museístiques, però vam detectar que també era molt important mantenir aquest flux actiu», va explicar Riva, que va assegurar que «el fet de celebrar activitats que van vinculades amb el relat del museu, apropa el públic i el manté amb ganes de continuar visitant la col·lecció», a la vegada que «serveixen per recollir les sensibilitats del públic a l’hora de tornar a programar-ne». Així mateix, Casabella va apuntar que «totes les activitats que organitzem a les Nits d’Estiu, si el temps no ens va en contra, les omplim» a banda que també es fidelitza els assistents pel fet que «sovint repeteix».

De cara al futur, l’àrea de Museus té marcat el repte de «créixer, tant en nombre de visitants com en qualitat de l’experiència que oferim», objectiu iniciat, a tall d’exemple, amb l’obertura del web museus.ad. Així mateix, la responsable també va indicar que el departament vol seguir les premisses dictades al Llibre Blanc de la Cultura, les del futur Pla Estratègic de la Cultura, i la línia de treball del Pla Estratègic de Museus 2017-2023. Amb tot, Casabella va avançar que entre final d’any i inici del vinent, «els museus gestionats pel Govern oferiran sorpreses al públic que s’hi apropi». 

Comparteix
Notícies relacionades
Comparteix
Notícies destacades
Publicitat
Enquesta
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu