Elena Hernández Molina
Millorar el servei a la ciutadania

El Govern i els taxistes acorden crear una centraleta única digital per enfortir el sector davant l’arribada d’Uber

La plataforma centralitzarà el servei de les dues associacions i permetrà oferir un sistema unificat al país per fer front al nou operador de transport

El Govern i les dues associacions de taxistes del país —l’Associació de Taxistes d’Andorra (ATA) i l’Associació de Taxis Interurbans (ATI)— han acordat aquest dilluns crear una centraleta única totalment digitalitzada per modernitzar el sector i millorar el servei a la ciutadania. La decisió s’ha pres durant la reunió celebrada amb el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, després de dies de tensió pel proper inici de les operacions d’Uber a Andorra, previst per al mes de desembre.

En aquest sentit, Forné ha confirmat que la trobada ha estat “constructiva” i que totes les parts han coincidit que “el sector s’havia de modernitzar”. “El Govern sempre ha estat al costat del servei públic, i hem acordat crear una nova centraleta única, totalment digitalitzada i modernitzada, perquè el sector ho necessitava i ho estàvem treballant amb el nou reglament”, ha declarat, explicant que aquesta nova plataforma “servirà no com una amenaça, perquè Uber és una modernitat que ara existeix en el nostre país, sinó com una oportunitat per modernitzar el sector”. Així, ha afegit que el sistema, segurament, es denominarà ‘Taxi Andorra’ i permetrà gestionar el servei “en temps real, com a altres ciutats del nostre entorn”.

Segons Forné, la centraleta tindrà un cost mínim per al Govern i serà finançada “pel propi sector, que ja paga mensualment el manteniment de les seves centrals actuals”. El secretari ha avançat que el nou reglament del taxi es tancarà durant aquest mes de novembre, i que el conveni per posar en marxa la centraleta “es podria signar abans de final d’any”, amb l’objectiu que la plataforma “entri en funcionament a principis del 2025”. Tanmateix, i pel que fa a la situació del mercat, ha reconegut que “hi ha un dèficit de taxis” al país. “Tenim la intuïció que realment ens falten taxis. Actualment, la ràtio és de menys d’un taxi per cada mil habitants, mentre que a altres ciutats de l’entorn en tenen tres o quatre per cada mil”, ha detallat.

“Aquesta nova plataforma servirà no com una amenaça, perquè Uber és una modernitat que ara existeix en el nostre país, com altres empreses, sinó com una oportunitat per modernitzar el sector” – David Forné

Per altra banda, Forné també ha confirmat que el Govern va saber de la seva entrada fa uns quinze dies, quan la informació va arribar des del Registre de Comerç i que la companyia disposarà “d’uns 20 vehicles aproximadament”, tot i que ha matisat que “el servei ocuparà una altra franja de mercat, segurament més prèmium”. “Amb aquest nou reglament aconseguirem fer conviure ambdós models i modernitzar un sector que fa una feina molt important al nostre país”, ha afegit.

Els representants de les associacions de taxistes, aquest dilluns. | Marvin Arquíñigo

Des de les associacions, els representants han valorat positivament l’entesa amb el Govern. El president de l’ATI, Armand Godoy, ha afirmat que “el positiu és que la reunió ha sigut molt constructiva i positiva a través de les dues associacions, i és amb el que ens hem de quedar”. Tot i reconèixer que la convocatòria ha estat “impulsada per la circumstància d’Uber i la preocupació que ens genera a tots”, ha celebrat que el Govern sigui “part implicada en aquesta preocupació”. A més, ha explicat que la nova centraleta “provocarà el que sempre hem volgut o el que fa molts anys que volem”. Segons ha detallat, “hi haurà un call center que cobrirà part de les necessitats dels usuaris, però després hi haurà tota la tecnologia que arribarà per darrere: aplicació, WhatsApp, web i de tot. Són bones notícies per a tota la població i per a totes les parts implicades”.

“Hi haurà un call center que cobrirà part de les necessitats dels usuaris, però després hi haurà tota la tecnologia que arribarà per darrere: aplicació, WhatsApp, web i de tot” – Armand Godoy

Per la seva banda, el president de l’ATA, Víctor Ambor, ha assenyalat que “l’arribada d’Uber ens ha fet obrir una porta que teníem tancada fa bastants anys, la de l’apropament de les dues associacions”. Ambor ha coincidit amb Godoy que “és un benefici la unificació de les dues centrals per al ciutadà i per a nosaltres, sobretot perquè tindrà un temps d’espera més reduït a l’hora de demanar un taxi”, confirmant que “els dos números de telèfon actuals quedaran centralitzats en un únic call center”, des d’on “es coordinarà tota la flota de taxis del país”.

“És un benefici la unificació de les dues centrals per al ciutadà i per a nosaltres, sobretot perquè tindrà un temps d’espera més reduït a l’hora de demanar un taxi” – Víctor Ambor

Preguntat per la possible pèrdua de llocs de treball, Ambor ha estat contundent: “No, crec que encara hi haurà més taxistes. Ara doblarem els taxis, i hi haurà més taxis al carrer per cobrir la demanda existent”. A més, ha afegit que “si dones un bon servei, hi haurà més gent que el vol consumir; fins i tot hem perdut usuaris que utilitzaven altres sistemes perquè el taxi no funcionava prou bé”. Sobre la relació entre les dues associacions, fins ara dividides, Ambor ha assegurat que “hem agafat un bon camí i hem de tirar endavant fins a unificar tot el sector i treballar per la ciutadania. Estem compromesos al 100%”.

Comparteix
Publicitat
Notícies relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix
Notícies destacades
Publicitat
Enquesta
Publicitat
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu