El Govern està ultimant l’enquesta que vol engegar, de cara el mes d’octubre, entre els usuaris del transport públic nacional. L’objectiu d’aquest estudi és conèixer la tipologia d’usuari i la freqüència d’ús, i especialment, observar si hi ha hagut un canvi en els hàbits de desplaçament amb les persones que feien servir el vehicle privat. «Amb l’abonament gratuït hem tingut un creixement important d’usuaris, però volem saber si hi ha hagut un traspàs de persones que es movien en vehicle privat per fer-ho en transport públic», va exposar el director d’Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport del Govern, Josep Pujol, que va assegurar que estan acabant de definir les preguntes en col·laboració amb el Departament de Mobilitat.
En aquest sentit, Pujol va incidir que el resultat de l’enquesta servirà per acabar d’afinar la política en matèria tarifaria del transport públic del país, una vegada se n’ha determinat la gratuïtat. «Potser hi ha gent que abans feia un trajecte en concret a peu i ara agafi el bus perquè és gratuït, però sobretot, volem saber quin ha estat l’impacte sobre l’ús del vehicle privat», va refermar.
D’aquesta manera, per tal d’obtenir una foto prou fidedigna, el Govern desitja que el qüestionari sigui contestat per unes 1.500 o 1.600 persones de diferents parròquies per «tenir visions de realitats variades». Així mateix, la informació també servirà per extreure conclusions sobre la conveniència i les opcions de millora del servei, les rutes i les freqüències, i fins i tot, les connexions amb els busos comunals «per aquelles persones que viuen a poblacions lluny dels nuclis urbans» per tal de cridar encara més viatgers.
En tot cas, el que és innegable és que, amb la gratuïtat, han augmentat els usuaris del transport públic. «La darrera dada d’abonaments mensuals és que ja n’hem emès 23.000, dels quals el 90% en físic i el 10% en digital», va precisar Pujol, que va detallar que «la mitjana de validacions dels usuaris està en 14 al mes, cosa que és una bona dada». Però la xifra més significativa al respecte és la que té a veure amb el nombre total de viatges: «Hem tancat el mes d’agost amb 342.000 validacions, mentre que el mateix mes del 2021 es van efectuar 168.000 viatges», segons va informar el director. És a dir, que la gratuïtat del servei ha comportat un creixement al voltant del 105%.
Així mateix, Pujol va explicar que amb la posada en marxa de l’abonament de 30 euros, hi va haver un petit increment dels usuaris, però que la fórmula va resultar «més aviat, en un alleujament per a les butxaques dels treballadors», i reconeixent que «potser no vam veure el creixement que esperàvem o el salt al transport públic».
Sigui com sigui, des del Govern encara no volen valorar si aquest nombre de viatgers és suficient per a la finalitat de descongestionar la xarxa viària i reduir les emissions dels cotxes que l’ocupen o si cal que més gent faci al costat el vehicle privat, a l’espera precisament de tenir el resultat de l’enquesta d’hàbits. «Al gener, que ja haurem vist el funcionament de la prova pilot i tindrem l’estudi, farem la valoració dels resultats que ens ha donat i el seu cost real», va sentenciar el director de Transport.