El Govern vol presentar al Consell General una proposta de Llei del Codi de Circulació per posar al dia la norma vigent que, tot i haver-se introduït petites modificacions, va ser aprovada l’any 1999. La proposta va ser acordada al Consell de Ministres del passat dimecres i va ser presentada ahir pel ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, i el secretari d’Estat de Telecomunicacions i Infraestructures, Cesar Marquina. Les principals novetats del Codi inclouen la redacció d’un reglament específic per als Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) i una reordenació de les infraccions en tres graus.
La realitat de la mobilitat a les ciutats reclamava una modernització de la normativa andorrana que introduís les figures dels patinets elèctrics i altres VMP. El text concret encara està pendent de redactar, però té previst introduir 13 punts que regulin el seu ús. El més destacat serà la prohibició de conduir begut, una actualització que també s’incorporarà en el cas de les bicicletes. És a dir, s’aplicaran els mateixos criteris d’alcoholèmia i drogues que als vehicles rodats. La resta de punts contemplen l’edat mínima de 16 anys per conduir, la circulació obligatòria per la dreta de la calçada i mai per les zones d’ús exclusiu de vianants, als que hauran de donar prioritat sempre, o l’ús obligatori del casc en trajectes interurbans. En la mateixa línia, la nova normativa també vol protegir més la figura del ciclista, establint l’enllumenat nocturn necessari, els criteris per al transport de menors, l’avançament amb una separació mínima d’1,5 metres i les zones amb prioritat de pas de les bicicletes.
Tres categories d’infraccions
Una altra de les grans novetats del nou codi és l’actualització de les infraccions, que es classificaran en lleu, greu i molt greu, i tindran unes sancions de 0 a 100 euros en el primer cas, de 101 a 200 euros en el segon, i de 201 a 400 euros en el darrer, amb la possibilitat d’afegir altres quantitats per supòsits especials. A més a més, també es farà una actualització del tipus d’infraccions, com per exemple l’ús del telèfon mòbil mentre es condueix, que serà penat amb una sanció greu amb almenys 101 euros de multa, una gran diferència amb l’actualitat, ja que no suposa més de 30 euros. En qualsevol cas, s’estableix una reducció del 50% de la multa si aquesta s’abona en un període determinat. En aquesta línia, també es contemplarà la reincidència dels infractors que acumulin més de tres faltes greus o molt greus en sis mesos, que podrien suposar la retirada del permís de conducció, així com també es proposaria per a certes infraccions molt greus.
Altres aspectes rellevants que s’incorporaran al document serà l’establiment de l’edat mínima de 7 anys pels acompanyants en ciclomotors i motocicletes, amb conductors de més de 18 anys. També s’estableix una taxa d’alcoholèmia de 0,0 g/L pels transportistes amb masses de més de 3.500 quilos, assimilant-se així a l’obligació per als conductors de transport de passatgers o mercaderies perilloses. D’altra banda, i a petició dels serveis de circulació, es limita a 15 dies l’estacionament a la via pública. Per últim, també s’ha previst revisar els reglaments dels vehicles i conductors, dels centres de formació i l’adopció de la terminologia europea en els senyals.
El nou Codi de Circulació entrarà pròximament a tràmit parlamentari i amb un format de regulacions concretes que facin més àgil dur a terme modificacions. Segons el ministre Torres, la llei ja s’havia estat treballant intensament durant la legislatura passada i l’arribada del coronavirus també va ajornar la seva finalització, però ara «és el moment adient» per tirar endavant la nova normativa.