L’últim accident, a principis de mes, d’un cotxe que va bolcar fins a topar amb les baranes desgastades del pont de Peramola, ha tornat a fer saltar les alarmes. El col·lectiu de conductors que el 2016 va reclamar a la Generalitat que es millorés la infraestructura, encara espera una resposta. L’informe que van enviar fa dos anys al Servei Territorial de Carreteres de Lleida demanava que es reformés l’estructura, oxidada i antiga, per garantir unes «mínimes condicions de seguretat».
El punt conflictiu es troba al quilòmetre 144 de la carretera C-14, una via per la qual passen els vehicles que venen de Catalunya en direcció a Andorra. Es tracta del pont que travessa el riu Segre a Peramola, al costat de la presa d’Oliana.
A l’espera de la licitació
Al març de l’any passat, Infraestructures de Catalunya va anunciar que havia iniciat el procés per licitar la redacció del projecte per millorar la seguretat del pont. Després de gairebé un any i mig, el redactat encara no està enllestit i, segons fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, tampoc hi ha un termini fixat per licitar les obres i començar a actuar a la zona.
Des del cos de Bombers d’Oliana subratllen el perill que suposa que s’allargui tant l’espera. «Hi ha més de 30 metres d’alçada i les baranes no protegeixen prou», asseguren fonts properes al cos. Altres fonts consultades pel PERIÒDIC van assegurar que les tanques actuals no són suficients per evitar una sortida de via d’un cotxe i la conseqüent caiguda al riu.
Actualment, les baranes continuen estant rovellades i torçades cap a fora de la carretera. El formigó que sustenta les barres de ferro també està malmès, descalçat i amb múltiples esquerdes. «Els ponts nous que hi ha des de la presa en direcció a Coll de Nargó i a Oliana tenen doble tanca reforçada perquè facin rebotar els vehicles a la via en cas que topin contra els marges de la carretera», van apuntar les mateixes fonts.
L’alcalde admet que calen reformes
L’alcalde d’Oliana, Miquel Sala, va admetre que la construcció és molt antiga i que les baranes són les mateixes des que es va crear el pont, ara fa més de 30 anys. Sala també està a l’espera de rebre notícies sobre les futures actuacions de millora. Creu que el procés s’està allargant per motius econòmics. «Podem intentar pressionar, però nosaltres no hi podem fer res», va afegir. «També fa cinc mesos que havíem de començar a fer la rotonda d’Oliana i encara no hem començat», va comentar.
«El pont té molts anys ja, l’ample de via no és el que li pertoca i l’accés del marge dret és una mica sobtat», va subratllar Sala. Alhora, va destacar que gran part del problema és la velocitat que agafen els cotxes quan arriben al pont. En aquella zona, el mínim permès és de 45 quilòmetres per hora. La màxima velocitat permesa és de 90 quilòmetres per hora.
Les fortes ventades que afecten la zona quan bufa tramuntana també juga males passades als conductors que hi circulen. «Hi ha hagut casos de furgonetes i camions que l’aire els ha tombat», va recordar Sala. En tot cas, l’alcalde considera que «hi ha altres punts negres més greus que el pont de Peramola, però quan fa vent sí que és perillós».
Un escrit al síndic de greuges
Amb l’objectiu de pressionar perquè la Generalitat s’apressi a començar les obres de millora del pont, el col·lectiu de conductors que va escriure l’informe fa dos anys ha redactat i enviat aquesta setmana passada una carta al Síndic de Greuges de Catalunya.
De la redacció del projecte se n’està encarregant SBS Simón i Blanco SLP, per un import de 42.816 euros. La millora consistirà en la substitució dels sistemes de formigó actuals.
Una ferida lleu en l’últim accident al punt conflictiu
Un exemple de la fragilitat en què es troben actualment les proteccions del pont són els resultats del diversos accidents que s’hi han produït en els últims anys. El darrer va tenir lloc el diumenge 8 de juliol, cap a les 09.30h. Un cotxe va topar amb la tanca del pont sense arribar a caure i una persona va resultar ferida lleument, segons van confirmar els Bombers d’Oliana.
El xoc va malmetre encara més les tanques que delimiten el pont. Això va obligar a substituir aquella part de barana per un piló de formigó. Les causes s’estan estudiant, però apunten a una distracció al volant i una velocitat excessiva. Els Mossos d’Esquadra desconeixen el nombre exacte d’accidents que s’han produït al pont de Peramola. De greus, no n’hi ha hagut cap. De lleus, n’hi ha hagut més, però, segons el cos policial, són difícils de quantificar, perquè les incidències sovint no queden sobre el paper.
Un altre ensurt en el mateix punt es va viure fa uns anys, quan una furgoneta d’obres públiques va tombar pel vent i va acabar a pocs centímetres del barranc. Quan hi ha previsions de forts vents, els serveis de circulació es desplacen fins al pont i desvien el trànsit de vehicles pesants per la carretera en direcció a Peramola.
La normativa vigent estipula que les tanques de protecció dels ponts han de garantir que un vehicle no surti projectat i caigui pel precipici. La qüestió és que quan es van realitzar les tanques del pont de Peramola la legislació no era tant específica, i que amb el pas del temps, les proteccions s’han acabat desgastant i fent malbé.