Search
Close this search box.
Maria Lozano

Codi de prevenció per a empreses contra l’assetjament sexual

Govern pretén, amb aquesta mesura, assolir entorns de treballr segurs i respectuosos

Govern va aprovar ahir un decret de tolerància zero davant l’assetjament sexual. Així, l’Executiu  obliga a les empreses i entitats privades del país a elaborar el seu codi de prevenció i abordatge de conductes d’assetjament sexual i per raó de gènere.
La secretària d’Estat d’Igualtat i Participació Ciutadana, Mariona Cadena, va destacar en la presentació del codi que «d’aquesta manera, ara es fa un pas més i molt important en matèria d’igualtat. Així, va dir que «les empreses i entitats privades disposin d’un codi específic donarà suport a les persones que pateixen assetjament facilitant la denúncia de la seva situació».
Tot i així, la secretària d’Estat va destacar que «el codi implica fer un procés de canvi important que requereix una adaptació de recursos de l’empresa, però ara ha d’anar acompanyat d’un canvi de mentalitat», va destacar.

Així, el codi es pot aplicar en situacions vinculades a qualsevol comportament, ja sigui verbal, no verbal o físic,  de naturalesa sexual, que produeixi l’efecte d’atemptar contra la seva dignitat i crear-li un entorn intimidatori, hostil, degradant, humiliant o ofensiu. Així, la cap d’àrea de Polítiques d’Igualtat, Mireia Porras, es va referir a «difondre rumors, preguntar o explicar detalls sobre la vida sexual i les preferències sexuals d’una persona; fe, comentaris o bromes sexuals obscenes, comentaris grollers sobre el cos o l’aparença física, oferir o pressionar per concretar cites compromeses o fer mirades lascives al cos.
Cadena, per altra banda, va voler remarcar que «en un termini màxim de dos anys totes les empreses, independentment del sector i la magnitud, han de tenir el seu codi. També les entitats, incloses les organitzacions sense ànims de lucre, les associacions i les federacions.

Requisits que s’han d’incloure/ Segons va informar Cadena, primerament s’han de fer accions de prevenció, que contribueixen a evitar situacions d’assetjament sexual. Així, les empreses hauran de tenir un compromís per assolir treballs segurs, a més de sensibilitzar la plantilla a través de cursos. També s’hauran d’implementar polítiques d’igualtat dins de les empreses i anar seguint el codi.

El següent pas és després d’activar el codi. Primerament s’haurà d’activar amb respecte i discreció, a més de confidencialitat, sobretot en dades respecte a la salut de la víctima.

Procediment d’actuació/ Aquest codi es divideix en diverses fases. La primera és la fase de comunicació i assessorament, on a través de persones de referència assessoraran a la víctima sobre les accions que ha d’emprendre quan s’inicia la comunicació de la sospita d’assetjament. La comunicació la farà la persona afectada o una persona observadora, mitjançant un correu electrònic o via escrit. Cal destacar que les persones de referència són els responsables de la gestió i custòdia de la documentació. Seran un representant de l’empresa i un representant de les persones treballadores. Aquesta fase durarà tres dies com a màxim.
La segona fase és la de denúncia interna, on es constituirà la comissió d’investigació encarregada d’analitzar la denúncia, vetllant pels principis de confidencialitat.

La tercera fase és la de resolució, que durarà 20 dies màxim, on la direcció de l’empresa o entitat ha de dictar una resolució. Si té evidències, és a dir, si s’ha aprovat l’existència d’una situació d’assetjament s’incoarà l’expedient disciplinari i es faran mesures complementàries per part de l’empresa a la persona assetjada, donant suport psicològic o social.

Denúncies de casos d’assetjament sexual/ Per altra banda, l’Àrea de Polítiques d’Igualtat ha rebut quatre denúncies de casos d’assetjament sexual i de gènere enguany. D’aquests, «només un està a la batllia, tot i que en dos casos s’està fent un seguiment social i jurídic», va explicar Porras. 

Comparteix
Notícies relacionades
Comparteix
Notícies destacades
Publicitat
Enquesta
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu