La setmana prèvia a la commemoració del Dia internacional de la dona treballadora estarà marcada en part novament pel debat sobre la despenalització de l’avortament. Acció Feminista (AfA), que ahir va presentar en roda de premsa la campanya d’aquesta setmana enfocada a trencar «el sostre de vidre» del patriarcat, es va referir també a la interrupció voluntària de l’embaràs en una setmana marcada per la posada en marxa del servei d’acompanyament per a les dones per avortar a l’estranger i l’emissió demà per TV3 d’un documental sobre aquesta qüestió al Principat.
«Que es parli [de l’avortament] és positiu i la repercussió és imprevisible», va explicar la presidenta d’Acció Feminista, Antònia Escoda, que al mateix temps considera que és un «problema» que el Govern té damunt la taula. «[L’Executiu] ha de decidir si governa o legisla per la ciutadania o no», va expresar Escoda. La secretària de l’AfA, Aurora Baena, considera que la posada en marxa del Servei Integral d’Atenció a la Dona (SIAD) és un «pegat» i si bé consideren que «serà d’ajuda per trobar informació», «la solució és ben senzilla: despenalitzar l’avortament».
Escoda va afirmar que la posada en marxa del servei permet alhora «aixecar la llegenda que no es podia informar segons la llei, amb la qual cosa és una bona causa». «Aquí informar ha quedat clar que no és cap delicte però és un problema de com ha de tractar l’administració als seus ciutadans», va dir Escoda, que considera que el debat al voltant de la despenalització de l’avortament és «un problema de salut públic nostre».
La campanya pel 8M
D’altra banda, l’AfA ha escollit el lema #trenquemlo per al Dia internacional de la dona treballadora, que consisteix en una desena d’imatges en què diversres dones tenen el rostre encastat contra un vidre. En aquest sentit, Aurora Baena va explicar que van escollir aquest material com a «metàfora» que demostra «l’expressió del patriarcat tal i com el vivim». La secretària de l’entitat va expressar que es tracta d’una estructura «que no es veu, que oprimeix, però que no es nota, com el patriarcat».
Baena va revelar que la idea de la campanya va sorgir després d’una visita a l’exposició Feminismes, que es va mostrar al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCB), en què van conèixer el treball de diverses artistes, com Ana Mendieta, que van utilitzar el vidre com a metàfora de la pressió que el patriarcat exerceix sobre les dones. Les imatges han sigut ideades i realitzades per la fotògrafa del PERIÒDIC Maricel Blanch. A partir d’avui es difondran a través de les xarxes socials d’AFA un cartell amb una imatge i un missatge que conté dades oficials sobre violència masclista o l’avortament. Per al proper 8 de març l’AfA també ha preparat una performance, que anirà a càrrec de la psicòloga i artterapeuta Yolanda Blanco. Diumenge que ve també hi haurà la representació de microteatre de l’obra Les molt il·lustres, de les actrius Elena Santiago i Txell Díaz.H