Search
Close this search box.
Enric Revuelta

El Govern obre un expedient a Coopalsa pel retard d’un bus al Pas

L’Executiu afirma que ha rebut queixes «reiterades» i podria arribar a sancionar econòmicament la companyia

El Govern va obrir ahir un expedient administratiu a l’empresa Coopalsa, que opera la línia de bus entre Andorra la Vella i el Pas de la Casa, pel retard d’un dels vehicles que efectuava el servei dilluns a la tarda. En un comunicat emès ahir, l’Executiu va informar que el Departament de Transport del Ministeri de Presidència, Economia i Empresa ha reclamat a la societat que aporti la informació necessària per esclarir les causes del retard, que va desembocar a episodis d’indignació entre els passatgers i a una posterior denúncia per part del conductor del bus pels insults d’usuaris arran dels incompliments dels horaris. En funció de les al·legacions de la companyia, l’expedient es podria arxivar o bé acabar amb una sanció econòmica.

L’origen de la polèmica va tenir lloc dilluns a la tarda, quan un dels vehicles que havia de sortir del Pas de la Casa a les 19.15 hores va arribar amb mitja hora de retard. El gerent de la companyia, Gabriel Dallarès, va justificar que el bus que tenia previst arribar fins a la localitat encampadana va patir un retard important en el trajecte anterior, mentre transportava passatges del Pas fins a la capital, i que en preveure que arribaria amb retard, van decidir activar un bus suplementari, que malgrat tot va acabar arribant amb retard. Tot i això, la versió del Govern difereix respecte a la que va donar la companyia. Des de l’Executiu asseguren que el bus que hauria hagut d’arribar a les 19.15 hores al Pas de la Casa va patir una avaria i que la companyia no va substituir-lo fins una hora i mitja més tard, cosa que va «causar una acumulació d’usuaris a les parades, que els pròxims vehicles no podien assumir, provocant que molts dels passatgers haguessin d’esperar un pròxim autobús per fer el seu trajecte».

El vídeo a les xarxes

La magnitud del retard de dilluns es va veure incrementada per la publicació a les xarxes d’un vídeo en què es mostrava la tensió entre el conductor i alguns passatgers. Tot i això, no és la primera incidència d’aquest tipus, ja que el Govern va manifestar ahir que ha rebut «queixes reiterades» pels usuaris de transport públic en la línia del Pas a la capital.

El secretari d’Estat d’Economia, Èric Bartolomé, va demanar prudència i va reclamar conèixer tots els detalls que van provocar a la incidència abans de prendre una decisió. En aquest sentit, Bartolomé va recordar que la companyia ha de tenir la possibilitat de «defensar-se» davant dels retards ocasionats, i afirma que el nivell d’incidències a la línia s’ha reduït respecte a les primeres setmanes de posada en marxa de la nova concessió de les línies nacionals, el passat mes de setembre. Amb el trajecte a l’ull de l’huracà per casos d’incompliments en els horaris, Bartolomé recorda que a finals d’aquest mes s’acaba el període de sis mesos per acabar de fer els ajustaments i els canvis necessaris a les línies de bus per part de les empreses adjudicatàries. 

«No hi ha cap transport públic al món amb incidència zero», va dir Bartolomé, que explica que caldrà tenir a l’abast les informacions del sistema GPS dels busos, cosa que ha de permetre verificar quines van ser les incidències que es van produir. En aquest sentit, Bartolomé va indicar que també cal analitzar «la complexitat del transport públic», que en alguns casos es pot veure condicionada per «moltes variables» com les retencions que es produeixen per la baixada de pistes, cosa que «pot condicionar la velocitat mitjana». Recorda que ja s’han reajustat alguns horaris per tal que la línia de bus fins a Encamp passi abans que la que arriba fins al Pas perquè els usuaris no saturin els vehicles.

Retencions

Per la seva banda, Gabriel Dallerès,va justificar que hi hagi possibles retards tot i que entén alhora que els usuaris estiguin enfadats». «És una línia que en l’època en què estem té molt trànsit i passa per llocs de retencions en molts moments», va dir Dallerès, que apunta  també que la situació es va poder agreujar pel fet que la freqüència de pas, en ser dia festiu, fos de mitja hora i no de 20 minuts, com en els dies laborables. Dallerès va afegir que les incidències «poden passar a qualsevol línia» i recorda que en el que portem d’any, la línia de bus del Pas de la Casa ha rebut 150.000 usuaris, una xifra que seria superior respecte a la d’altres anys. Dallerès també va lamentar la situació de tensió viscuda. «No ens agrada que intimidin els conductors», va dir Dallerès. Bartolomé, però, dubta de la idoneïtat de presentar una denúncia a la Policia. «Tenen tot el dret de fer-ho, però no sé si és el millor clima de confiança», va dir.

Comparteix
Notícies relacionades
Comparteix
Notícies destacades
Publicitat
Enquesta
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu