AndRail, la plataforma que aposta per l’arribada del tren a Andorra, insisteix que el Govern també faci d’aquest projecte una de les seves prioritats pel que fa al desenclavament. «Segueix sent la nostra prioritat avançar cap al ferrocarril, i esperem que el Govern faci un anunci al respecte més formal que el que va fer dimecres», va declarar el portaveu de l’entitat, Sebastià Mijares, que també va assegurar que «nosaltres no estem sorpresos» al voltant de la resolució de l’Organització de l’Aviació Civil Internacional (OACI) sobre el projecte d’un aeroport a Grau Roig i la consegüent decisió de l’Executiu de no tirar-lo endavant.
«En el seu descartament, el Govern va parlar de potenciar ara l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell i l’heliport. Trobem a faltar el tren en aquella llista de nous camins a continuar impulsant», va indicar Mijares, reiterant que «el ferrocarril no és una prioritat, és la prioritat», insistint que «és el que realment respon a les necessitats de mobilitat d’Andorra». En aquest sentit, des d’AndRail van argumentar que, avui dia, Barcelona i Tolosa són les principals ciutats que concentren la demanda de mobilitat des del Principat, i que «és on els cotxes es desplacen i se’ls hi ha de donar una alternativa».
D’una banda, el portaveu va al·legar el transport de mercaderies, que arriba tant pels ports catalans com de la resta del continent per França, i que amb aquests enllaços per via fèrria es facilitaria notablement. I, pel que fa als viatgers, Mijares també va puntualitzar que el tren pot simplificar la connexió amb instal·lacions més punteres. Així, va assegurar que el tren «és un mitjà profundament intermodal».
Un dictamen previsible
Tanmateix, al voltant de les conclusions negatives que va emetre l’OACI respecte del projecte d’un aeroport nacional impulsat per la Cambra de Comerç, AndRail va indicar que «creiem que ningú s’ha sorprès d’aquesta resolució, ja que no és el primer cop que s’elabora un projecte per fer un aeroport al bosc de Moretó, ni és la primera vegada que l’OACI emet un informe descartant-lo». «Evidentment, la nostra àrea de coneixement no és l’aviació i, per tant, no podem valorar específicament el contingut de cap dels dos estudis», va apuntar Mijares, que va valorar que «entenem que el precedent ja estableix un camí a seguir», pel fet que «si el famós aeroport andorrà es va emplaçar a la Seu d’Urgell i no dins de les fronteres nacionals no era una tria trivial».