L’European Open Andorra arriba a la seva segona edició i continua consolidant-se com una de les cites més rellevants en l’àmbit de la robòtica educativa al Principat. Impulsada per Andorra Telecom, la competició reuneix joves talents apassionats per la tecnologia, el treball en equip i la innovació. Entre els participants, destaca l’estudiant de 14 anys Maiana Rovira, qui competeix per segon any consecutiu i amb qui EL PERIÒDIC ha pogut conversar.
Rovira es va introduir en el món de la robòtica de ben petita i, des d’aleshores, la seva afició no ha deixat de créixer. “L’any passat va anar superbé. Ja des de petita que m’agrada molt la robòtica i sempre m’agraden les competicions“, explica la jove andorrana. Aquesta motivació l’ha empès a repetir l’experiència a l’European Open Andorra, una competició que li permet posar a prova les seves habilitats i millorar any rere any.
Aquest any, Rovira i el seu equip s’enfronten a nous desafiaments. “Els principals reptes són, sobretot, el treball en equip i l’estratègia. Has de conèixer molt bé els punts forts i febles del teu robot i de la teva aliança per planificar un pla de joc eficaç“, detalla la jove. Aquesta competició es basa en la col·laboració entre equips, on cada membre ha d’adaptar-se a les circumstàncies per maximitzar les possibilitats d’èxit.
El desenvolupament d’un robot per a la competició passa per diverses fases, des del disseny inicial fins a la programació i les proves pràctiques. “Primer, busquem una idea i sovint ens inspirem en altres robots de YouTube o altres fonts. Un cop tenim una idea clara, comencem a construir, sempre començant per la base i afegint elements com una pinça o un corró, segons el que necessitem”, explica Rovira. Acabada la part mecànica, arriba la programació, tant del comandament com de l’autonomia del robot.
Cada membre de l’equip té les seves preferències a l’hora de treballar en el robot, i en el cas de Rovira, la construcció és la seva part preferida. “M’agrada molt la construcció, perquè vas provant i veient el que funciona i el que no. També és una part molt creativa”, afirma. Però també hi ha aspectes més feixucs: “La programació no és el meu punt fort i no la gaudeixo tant, però igualment també m’agrada”.
L’equip de Rovira es manté unit des de l’any passat, però ha hagut d’adaptar-se a un canvi de categoria. “L’any passat competíem en la categoria IQ, amb robots de plàstic. Aquest any hem passat a una categoria amb robots de metall, que són més complexes i amb més dificultats tècniques”, explica. A més, el sistema de joc també és diferent: “En l’IQ, dues aliances jugaven juntes, mentre que ara s’enfronten dues aliances l’una contra l’altra, fet que fa que l’estratègia sigui encara més determinant”.
Tot i no tenir previst dedicar-se professionalment a la robòtica, Rovira considera que aquesta experiència li ha aportat moltes habilitats. “Ajuda molt a resoldre problemes, perquè en la robòtica sempre hi ha imprevistos i has de trobar solucions ràpidament”, assenyala. A més, creu que seria positiu que Andorra impulsés més iniciatives en aquest àmbit. “Crec que hauríem de tenir més competicions, perquè hi ha molta gent interessada en la robòtica, però no hi ha gaires opcions. Moltes vegades hem d’anar a altres països per competir“, lamenta.
Per a aquells joves que estiguin interessats en la robòtica, Rovira té clar el seu consell: “Que ho provin! Si els agrada, que s’hi impliquin i participin en competicions. I si no els acaba de convèncer, que busquin una altra cosa que els motivi més”.
Una segona edició oberta al públic
Andorra Telecom continua fomentant les vocacions STEAM (Ciències, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques) entre els joves del país amb la segona edició de l’European Open Andorra, una competició internacional de robòtica promoguda per la Fundació Robotics Education & Competition (REC). Aquesta entitat impulsa la plataforma d’enginyeria de robòtica VEX Robotics, la qual la temporada passada va organitzar més de 2.600 tornejos amb la participació de més de 100.000 estudiants d’arreu del planeta.
Les competicions de robòtica educativa VEX promouen valors com el respecte, l’ètica i el treball en equip, a més de potenciar habilitats fonamentals com la col·laboració, la gestió del temps i la comunicació, considerades essencials en aquest àmbit. Segons estudis de la REC Foundation, el 92% dels estudiants que participen en aquestes activitats tenen més probabilitats de cursar estudis avançats en disciplines STEM a secundària o a la universitat.
El torneig andorrà inclou el programa VEX IQ Robotics Competition, destinat a alumnes de primària i primer cicle d’ESO, i el VEX V5 Robotics Competition, per a estudiants de segon cicle d’ESO i batxillerat. En aquesta segona edició hi participaran 23 equips procedents d’Espanya, França, el Marroc i Andorra. La competició tindrà lloc al pavelló de l’Aldosa i estarà oberta al públic, que també la podrà seguir en directe a través del canal de YouTube d’Andorra Telecom. Dissabte 8 de març es disputaran les proves classificatòries, mentre que diumenge 9 de març tindran lloc les finals.