El desenvolupament i consegüent aplicació dels reglaments que han de legislar un sector d’allotjament certament desproveït d’un control que adeqüi la seva qualitat a les exigències els visitants, d’una banda i, de l’altra, la recuperació d’Andorra com a destinació per a realitzar compres són els dos eixos nuclears de la via que el ministeri de Cultura i Comerç es va proposar acomplir aquesta legislatura en vigor.
Francesc Camp va presentar ahir les línies estratègiques que el seu equip seguirà amb l’objectiu d’acomplir «l’aspiració històrica» del Principat: «Que Andorra sigui una destinació de referència durant tot l’any». Per a tal comesa no és únicament necessària la desestacionalització sinó minvar la dependència del turisme de proximitat tot donant continuïtat a la línia presa el darrer exercici governamental, amb què s’encetaven els projectes d’atracció de visitants d’arreu d’Europa –per motius de propinqüitat– però, sobretot, dels països emergents de l’Àsia i Sud-Amèrica.
Els pols d’atracció d’aquests mercats es fonamentaran en les oportunitats que genera el país per les seves característiques: el turisme de muntanya, tant a l’hivern com a l’estiu amb la neu i les excursions, respectivament; el turisme wellnes i de salut, tot potenciant Caldea-Inúu però també atraient públic interessat en dur a terme tractaments oftalmològics, nutricionals o dermatològics, per exemple; el turisme cultural, al que es donarà reputació tot creant un títol oficial de guia turístic (una reivindicació de lustres enrere d’aquest sector professional) i donant força a l’ús del bus turístic que ofereix quatre rutes per a conèixer monuments i museus de totes les parròquies; i, per últim, el turisme de compres, sector que com el mateix ministre Camp reconeixia «havia estat motiu d’atracció ara fa vint anys», condició molt deteriorada en l’actualitat. La col·laboració per part dels comuns serà fonamental en la dinamització dels diferents eixos comercials del país. Per ara, Camp va manifestar el «compromís» pres per part de l’Executiu per assolir la meta.
El Govern ha dissenyat un pla estratègic amb què, en la primera fase a concloure abans de la fi d’aquest exercici anual, ha de diagnosticar les àrees que necessiten una millora i aquelles que per contra funcionen correctament per seguir-ne l’exemple. Aquesta etapa inicial propiciarà l’establiment de les actuacions a executar a curt termini però també a la llarga per tal que Andorra es posicioni en la llista de països de referència per als milions de turistes que cada any es desplacen amb aquesta finalitat.
En la línia de potenciar l’atractiu del Principat com a emplaçament vacacional, el titular de Turisme va anunciar, a la trobada amb la premsa, la voluntat de crear i aprovar la nova Llei d’allotjaments turístics, una reglamentació que «cal actualitzar» i que comportarà, per un costat, una major «exigència» a tot el sector, però també la supressió de la creixent i il·lícita tendència de posar a disposició, sense els permisos necessaris, apartaments moblats. L’actual normativa sobre aquest àmbit no permet actuar davant d’aquest fenomen que, des del 2012 i segons dades facilitades per Camp, ha suposat un increment en un 50% d’aquests pisos –situats, a més, a peu de pista– que exerceixen una competència deslleial vers els allotjaments regularitzats.
La llei, que segons les previsions de Camp hauria d’estar redactada i aprovada, «com a màxim, abans no finalitzi el 2016», no requerirà només esforços a nivell privat amb l’augment del nivell de prestacions i serveis a l’usuari, sinó també a nivell administratiu, ja que caldrà reforçar les tasques d’inspecció. Els hotels, càmpings, albergs i altres hostalatges es veuran amb l’obligació d’adherir-se als estàndards europeus en matèria de prestacions dirigides a la clientela. Camp no descarta que l’augment d’exigències pel que fa a la qualitat dels llocs d’hospedatge i la potenciació de les inspeccions comporti una rebaixa de les classificacions de què disposen actualment aquestes empreses.
La millora de la qualitat dels serveis turístics anirà acompanyada de més campanyes de comunicació (per via on line, sobretot) però també es preveu afavorir la formació dels professionals de l’hoteleria i la restauració i la recollida de dades en aquest entorn. La millora dels indicadors és necessària, segons el ministre, per a un seguiment més òptim de l’activitat turística i la seva adequació als requeriments dels visitants.
A l’agenda del ministeri de Turisme i Comerç pels propers quatre anys també consta el repte de potenciar el domini ‘.ad’. Per ara, només 3.000 pàgines web estan registrades amb la marca d’Andorra, xifra que per a Camp és molt minsa i a la que per tant s’ha de donar força.
Pel que fa a la font de colors que el Govern té previst construir per tal d’ampliar l’atractiu del comerç i banda d’exercir un major control sobre la publicitat a la via pública, Camp va supeditar el projecte a la «disponibilitat pressupostària», no establint, per tant, una data fixa de construcció.
S’unificarà l’equip de registre de l’activitat econòmica/ Segons ha pogut constatar Camp durant els dos primers mesos al capdavant de la cartera de Comerç, les subdivisions que engloba el departament de registre de l’activitat treballen «de manera molt independent» malgrat l’interrelació existent entre molts d’aquests arxius. El titular atribueix aquest defecte –que causa un considerable alentiment en el procés d’inscripció–, a l’endarreriment dels sistemes informàtics emprats així com la diferència entre metodologies utilitzades.
33Amb l’objectiu d’agilitzar la tasca als usuaris i facilitar l’adhesió als registres de societat, de comerç, el dipòsit de comptes o el registre d’una marca, per exemple, els propers mesos s’iniciarà una renovació dels programes amb què treballa cadascuna d’aquestes branques perquè, a més de fer més accessible als ciutadans la tasca, es pugui optimitzar els recursos i la feina desenvolupada per cadascuna d’elles.