Coincidint amb el Dia Internacional contra l’Assetjament Escolar, Unicef Andorra va emetre ahir un comunicat per recordar la importància d’acabar amb la violència contra els infants i joves en entorns escolars, i va posar a disposició d’alumnes, famílies i educadors la Guia per a la prevenció de l’assetjament escolar.
L’assetjament escolar fa referència a aquell seguit de comportaments negatius entre companys (amenaces, insults, exclusió d’un grup, agressió física o verbal, entre d’altres), que es produeixen de forma intencionada i continuada, van explicar des de l’ONG. Així, van apuntar que la continuïtat d’aquestes relacions «provoca en les víctimes efectes clarament negatius: descens de l’autoestima, estats d’ansietat i quadres depressius, cosa que dificulta la seva integració en el medi escolar i el desenvolupament normal dels aprenentatges».
Segons les dades recollides en l’enquesta de convivència escolar d’Andorra del curs 2018-2019, que s’exposen en l’Observatori de la Infància 2021, les accions negatives que els alumnes de segona ensenyança diuen que més han experimentat a l’escola són les burles o els insults (maltractament verbal), seguida de l’exclusió social (els han deixat de banda o ignorat). Els cops, empentes i puntades de peu (maltractament físic), són la tercera acció negativa més anomenada, i a continuació van citar el fet que els han robat o fet malbé algunes pertinences. Finalment, els alumnes van fer referència a situacions com haver patit alguna forma d’assetjament sexual, burles o insults a través d’internet, i amenaces.
«La participació dels mateixos estudiants en la resolució d’aquesta problemàtica és imprescindible, ja que per frenar l’abús, cada vegada són més els qui consideren que la unió entre companys és la mesura més efectiva», va manifestar Unicef.