Search
Close this search box.
El Periòdic d'Andorra

Tira endavant el pla de mobilitat per racionalitzar desplaçaments

El Govern busca prioritzar anar a peu, en vehicle de mobilitat personal o bicicleta a l’administració general

La llei d’impuls a la transició energètica fixava que les empreses de més de cent treballadors havien de comptar amb un pla de mobilitat sostenible. En el marc d’aquest objectiu, el Consell de Ministres va donar llum verda ahir al pla del Govern per a l’administració general, que té per objectiu passar del model actual, centrat bàsicament en la mobilitat en vehicle personal i de manera individual, a un de més sostenible que passi per la reducció dels desplaçaments i per una jerarquia en la qual anar a peu, en vehicle de mobilitat personal o bicicleta sigui la primera opció per davant del transport públic o el vehicle privat. I també que en cas que aquest vehicle s’hagi de fer servir es prioritzi el compartit. Tal com va explicar el director de l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic, Carles Miquel, «no s’ha considerat l’obligatorietat» de les mesures que es derivin del pla, que preveu 26 accions recollides en diferents programes. 

Pel que fa al sector privat, Miquel va detallar que de les 55 empreses que es calcula que tenen més de 100 treballadors, un 79% està en la fase final de la redacció del pla o bé l’estan ja implementant, mentre que un 9% encara no l’ha iniciat. La resta es troba en fases intermèdies. El pla preveu un seguit de mesures que es recullen en quatre programes als quals cal afegir els de la gestió i seguiment i la formació del personal. Així, el primer programa aborda la racionalització dels desplaçaments amb mesures com el teletreball o el ‘coworking’. Sobre aquesta darrera acció, Miquel va detallar que s’ha identificat que hi ha 2.500 treballadors afectats per aquest pla que treballen en 79 centres de treball i cal analitzar si alguna d’aquestes persones podria treballar, si més no alguns dies de la setmana, en un centre de l’administració que pogués tenir més a prop de casa, evitant així un desplaçament més llarg.

Un altre dels programes és el de la mobilitat activa on es recull, per exemple, que hi hagi mesures perquè les persones que es desplacin en vehicles de mobilitat personal tinguin «un lloc segur» per deixar-lo durant el dia. Quant al programa del transport col·lectiu, es fixen propostes que ja estan en marxa com la gratuïtat del transport públic i el programa que recull les accions per a un ús racional i eficient del vehicle motoritzat, que planteja la creació d’una plataforma en què els treballadors puguin acordar l’ús compartit del vehicle.

Denegats més d’una vintena de contractes per irregularitats

El Servei d’Immigració i Treball ha denegat més d’una vintena de contractes de treball perquè presentaven alguna mena d’irregularitat laboral. Ho va manifestar ahir el ministre de Finances i Portaveu, César Marquina, que va exposar que des del Govern s’està duent a terme un seguiment de les persones desplaçades per empreses estrangeres a Andorra per garantir que les seves condicions de treball s’adiguin a la normativa del país i no es produeixin vulneracions de la llei de seguretat laboral.

En aquest sentit, va destacar que avui dia el Servei d’Inspecció de Treball no ha rebut cap denúncia, afegint que abans de l’aprovació del reglament que garanteix el bon compliment de la legislació, s’havien dut a terme diverses inspeccions d’ofici, les quals es continuaran fent de manera aleatòria al llarg del temps. D’aquesta manera, Marquina va especificar que els controls han evidenciat diverses situacions irregulars que han motivat la tramitació d’expedients que encara es troben en fase d’anàlisi i que poden acabar en una sanció o arxivats.

Així, el ministre va argumentar que el fet d’haver modificat el reglament ha permès establir al Govern controls preventius per garantir que no s’arribin a produir aquesta mena de situacions en què els treballadors desplaçats per empreses estrangers a Andorra per feina reben unes condicions de treball diferents de les que marca la legislació del país, sigui en qüestions salarials o de condicions. És per aquest motiu que s’ha validat un circuit de col·laboració entre els departaments d’Immigració i Treball per validar la bona aplicació.

Sobre l’impagament de factures per part del Govern, Marquina va assegurar que ja s’han liquidat tots els pagaments del 2022, per la qual cosa va afirmar que «la situació ha quedat totalment normalitzada». En aquest sentit, va apuntar que no té constància que cap empresa hagi dut a terme la sol·licitud per rebre la compensació escaient per retard.

Comparteix
Notícies relacionades
Comparteix
Notícies destacades
Publicitat
Enquesta
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu