El Periòdic d'Andorra
Patrons de llenguatge sexista i androcèntric

L’Institut Andorrà de les Dones presenta una eina pionera per detectar usos no inclusius en els mitjans de comunicació

La nova plataforma identifica patrons sexistes i proposa alternatives inclusives, en el marc del seguiment realitzat a deu publicacions del país

L’Institut Andorrà de les Dones (IAD) ha presentat una nova eina d’anàlisi destinada a identificar de manera automatitzada patrons de llenguatge sexista i androcèntric en els mitjans de comunicació. L’instrument s’emmarca en les funcions que l’actual text legislatiu atribueix a l’organisme, entre les quals hi figura la previsió de “vetllar per la igualtat d’oportunitats de dones i homes i evitar la transmissió d’imatges estereotipades o sexualitzades en els continguts mediàtics” .

Segons la presentació, a càrrec de la presidenta de l’entitat, Judith Pallarés, l’eina respon a la necessitat d’objectivar un fenomen sovint difícil de mesurar i de dotar els mitjans d’indicadors que reforcin el seu compromís amb la igualtat. Així, s’assenyala que llenguatge, pensament i societat mantenen una influència mútua, i que l’ús d’expressions androcèntriques contribueix a perpetuar desigualtats i a transmetre una mirada parcial de la realitat.

Llenguatge, pensament i societat mantenen una influència mútua, mentre que l’ús d’expressions androcèntriques contribueix a perpetuar desigualtats i a transmetre una mirada parcial de la realitat

L’instrument és capaç d’analitzar articles de premsa i detectar diverses categories d’expressions, com ara masculí genèric, tractaments diferenciats, estereotips, expressions despectives, denominacions femenines condicionals o referències racistes i xenòfobes. A partir d’aquest diagnòstic, ofereix recomanacions de formes alternatives per fomentar un llenguatge més inclusiu, com l’ús de termes col·lectius (‘alumnat’, ‘professorat’, ‘plantilla’) o formulacions no marcades per gènere (‘la ciutadania’, ‘les persones’).

En el període comprès entre el 12 de maig i el 30 de novembre del 2025, l’eina ha analitzat 18.930 articles de deu publicacions, en els quals s’han identificat 37.700 expressions vinculades a patrons de llenguatge no inclusiu, amb una mitjana de gairebé dues expressions per text. El masculí genèric és el fenomen més recurrent, representant el 84,96% de les deteccions, seguit de les referències a càrrecs i professions (12,58%) i, en menor mesura, de tractaments diferenciats, expressions despectives o denominacions femenines condicionals .

Comparteix
Notícies relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix
Notícies destacades
Publicitat
Enquesta
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu