Des de fa un parell de mesos, la junta de la la CEA estudia la idea d’una «terminal andorrana» per a l’aeroport d’Andorra-La Seu, un projecte que s’emmirallaria en els models de gestió aeroportuària ja existents a ciutats com Ginebra o Basilea.
Atès el «component internacional» de la infraestructura, el projecte consistiria en connectar directament el Principat amb les instal·lacions mitjançant una carretera franca o un projecte ferroviari, el que oferiria als passatgers l’alternativa de no haver de circular per territori espanyol i, alhora, permetria creuar la duana a la pròpia base aèria. «A nivell duaner o d’interés turístic seria interessant. Seria una condició perquè l’aeroport donés el servei que s’espera d’ell», va manifestar el gerent de la CEA, Iago Andreu.
Conscient de la complexitat del projecte i tenint en compte l’abast internacional de la proposta, Andreu va assegurar que per tirar-la endavant «es requerirà d’un esforç negociador tant del Govern d’Andorra com del Govern espanyol». Per aquest motiu, Andreu va apel·lar als casos de Ginebra o Basilea com a exemples que es podrien extrapolar per a l’aeroport situat al terme municipal de Montferrer i Castellbò. «Si ha estat possible establir un conveni internacional amb un país tercer fora de la Unió Europea com és Suïssa, amb Andorra també s’ha d’explorar aquesta possibilitat», va sostenir el gerent de la CEA.
En aquest sentit, l’aeroport de Ginebra, ubicat al país helvètic, té dues terminals possibles: una en territori suís i una altre en sòl francès. En el cas de Basilea, la particularitat s’estén fins a tres estats, ja que, a banda de Suïssa i França, també hi intervé Alemanya. «Hauríem de buscar un model d’aquest estil on hi hagués dues terminals: una espanyola però una altre que fos andorrana», va afirmar Andreu, qui considera que aquest conveni internacional seria beneficiós per tota la regió del Pirineu. «El que han de pensar a La Seu d’Urgell és que els interessa que l’aeroport funcioni. I perquè tingui trànsit cal obrir totes les possibilitats», va exposar el gerent de la CEA.
En previsió que l’aeroport pugui operar amb el sistema GPS a partir del 23 d’abril, Andreu va valorar positivament la nova data fixada com un punt d’inflexió que permetrà disposar d’una «infraestructura efectiva» que tingui «uns vols amb una certa regularitat. No obstant això, el gerent de la CEA va considerar que «la història d’endarreriments» que arrossega la base aèria pot arribar a generar «una mica d’escepticisme» a l’hora d’atreure inversors. A més, Andreu va defensar que aquesta recerca de turoperadors i jets privats que vulguin operar a l’aeroport «pertoca a les empreses privades».En qualsevol cas, va reivindicar «la necessitat d’Andorra de tenir un aeroport» com un factor que, més enllà del turisme «pot transformar molt el teixit productiu del país».
La Cambra de Comerç es mostra predisposada a col·laborar per atreure inversors a l’aeroport
El president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, es va mostrar predisposat a col·laborar per atreure inversors a l’aeroport d’Andorra-La Seu, en al·lusió a les declaracions efectuades per l’ambaixador espanyol al Principat, Àngel Ros, on convidava al sector empresarial andorrà «a implicar-se» en la recerca d’aerolínies. «L’interés que tenim és que es tiri endavant l’aeroport de la Seu i quant abans millor», va afirmar Armengol, qui va recordar que fa uns anys, quan la infraestructura va passar d’aeròdrom privat a aeroport públic, «ja vam presentar ofertes d’algunes companyies». De totes maneres, Armengol va afirmar que des de la Cambra «tant sols podem fer d’intermediaris» i va assegurar que Aeroports de Catalunya és l’organisme «que més fàcil té fer contactes» tenint en compte que «coneix millor la nova realitat d’aquest aterratge instrumental». Així mateix, Armengol va destacar que també tindran un rol important les agències de viatge del país a l’hora d’oferir paquets turístics.