Objectiu: zero víctimes a les carreteres del Principat el 2019. Perquè sigui una realitat, després d’un any dels més funestos de l’última dècada, on s’hi han deixat la vida cinc motoristes, el Govern i el departament de Mobilitat van presentar ahir la campanya de trànsit Afluixa, que conscienciarà contra l’excés de velocitat amb un lema molt clar: la velocitat mata. La campanya, que va començar ahir, durarà sis mesos i, amb el nexe del perill que suposa excedir la velocitat permesa, s’estructura en tres fases: la primera, ja vigent, se centra en la seguretat de conduir en condicions meteorològiques adverses. La segona, tractarà sobre la prevenció dels accidents i el consum d’alcohol i, en la tercera, que s’activarà a la primavera, s’emfatitzarà en les motocicletes.
«Volem incidir molt en els accidents de motocicleta. Ens preocupen els accidents mortals que s’han produït aquest any», va destacar el ministre d’Ordenament territorial, Jordi Torres. La campanya, amb missatges clars i entenedors, consta de dos vídeos breus. A través d’emoticones, es relaciona «de manera molt clara» l’augment de velocitat amb la gravetat de les conseqüències en cas d’accident: les cares van empitjorant fins que apareix una calavera. «És dinàmica i actual, per fer-la més propera a tots els ciutadans, incloent-hi el jovent», va precisar Torres. L’acció es difondrà a través dels panells d’informació del trànsit, les xarxes socials de Mobilitat, que compten amb 12.000 seguidors, i de Ràdio i Televisió d’Andorra.
Participació de la policia
La Policia jugarà un paper molt important. «Estarem presents en tot moment a la xarxa viària i durant el Nadal farem controls d’alcoholèmia les 24 hores del dia», va indicar el director adjunt del cos, Bruno Lasne. Els controls, a més, s’emmarquen en la campanya contra la conducció sota els efectes de les drogues i l’alcohol que va començar el passat 3 de desembre i que s’allargarà fins al 5 de gener. Preguntat per la incidència de l’excés de la velocitat en els accidents, Lasne va rebutjar que sigui la principal causa. «És una més. No hem notat un increment dels sinistres provocats per superar els límits de velocitats permesos respecte a anys anteriors», va assegurar, a la vegada que va emfatitzar el caràcter «estratègic» dels radars.
Tres motoristes ferits
La regulació dels patinets elèctrics, «llesta i per aprovar»
La regulació dels monopatins, patins i patinets elèctrics, que ja han començat a dur a terme alguns comuns, s’inclou en el nou Codi de circulació, que «està llest i pendent d’aprovació», va anunciar ahir el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, durant la presentació de la campanya de conscienciació Afluixa, la velocitat mata. No es tractarà, però, fins a la pròxima legislatura. «Ara no hi ha temps per entrar la llei a tràmit», va explicar Torres. Els últims canvis al reglament es van produir el 2014 i el 1996.
Tot i que no va voler donar detalls del nou reglament, va indicar que ordenarà les zones per les quals es podran utilitzar els vehicles personals. Com ja han decidit diverses corporacions, tindran prohibit circular per les voreres. També limitarà velocitat màxima amb què podran transitar, que s’espera que sigui de 25 quilòmetres per hora.
La modificació del Codi de circulació també inclou millores en la seguretat dels ciclistes, va precisar el ministre, per potenciar l’ús de la bicicleta al Principat.