Després de sis anys al capdavant del Ministeri d’Ordenament Territorial, Jordi Torres assumeix des del mes de maig el comandament de Turisme i Telecomunicacions. Malgrat que encara hi ha temps al davant, el ministre es marca com a objectiu a assumir abans que acabi la legislatura l’estabilització del turisme de qualitat, la consolidació de les bases del futur edifici multifuncional i un calendari de grans esdeveniments que aportin riquesa al país.
–Sembla que el pitjor de la pandèmia ja ha passat. Podem dir que el turisme a Andorra s’ha recuperat?
–Crec que aquest estiu hem recuperat una activitat turística bastant similar a la dels agostos d’abans de la pandèmia, però amb una preocupació constant i latent, tenint en compte totes les onades que ens hem trobat al llarg de l’últim any i mig. Des que va començar la pandèmia mundial, Andorra ha buscat la combinació entre l’arribada de visitants i la seguretat de la salut pública, que per a nosaltres en aquests moments és el més important.
–Vostè és partidari d’apostar més per la qualitat que per la quantitat. Com s’aconsegueix això en turisme?
–Hem de canviar el model i penso que estem en el moment adequat per fer-ho. Arran de la crisi sanitària s’ha demostrat que la gent no vol turisme de masses i a Andorra volem fer un pas endavant cap a la qualitat, ja que som conscients que tant els recursos naturals (com l’aigua) com d’infraestructures (com les carreteres) són limitats i no podem pretendre créixer indiscriminadament. Hem tingut èpoques en què hem rebut 11 milions de visitants, però jo crec que amb menys de vuit milions i de més qualitat, el país aniria millor. En els últims anys, el Govern i Andorra Turisme han fet grans esforços per atraure grans marques internacionals, com National Geographic o Disney, que estan donant els seus fruits, a més de grans esdeveniments com l’Andorra Mountain Music o competicions esportives de primer nivell, com l’Iron Man, el Tour de França o les Copes del Món d’esquí. Tot plegat, sumat al fet que hi ha pocs llocs al nostre voltant que ofereixin el mateix, ens posiciona a un alt nivell i, d’alguna manera, es veu reflectit en el públic que ho ve a gaudir.
–Però els esdeveniments no ho són tot. També cal un bon accés al país i un personal de qualitat, oi?
–Al 2019 vam tenir un daltabaix molt important, primer amb l’esllavissada a l’altra banda de la frontera amb França que ens va bloquejar durant tres setmanes i, després, amb la de la Portalada, que també ens va donar molts mals de cap. És cert que només tenim dos accessos i hem de treballar perquè siguin segurs i no vulnerables perquè precisament això, recordant que no volem un turisme de masses, farà que el país continuï sent segur. La seguretat és un actiu que tenim i que no podem deixar perdre de cap de les maneres, perquè els turistes quan vénen ho noten. És clar que hem de tenir molt bones vies de comunicació, però hem de ser cautelosos en com les obrim. La qualitat d’un país i el seu turisme no es demostra només amb la via d’entrada. Fixi’s en Cadaqués, com costa arribar-hi i quina satisfacció suposa quan s’és allà.
–I pel que fa al personal?
–No és excusa, però és un problema global del nostre entorn, no és exclusiu d’Andorra. És cert que hi ha una manca de personal i que estem intentant trobar solucions. Hem fet diverses reunions entre ministeris per aportar plans de formació als nostres serveis perquè, al final, vivim d’això i som conscients que sense formació no hi ha bon servei.
–Es plantegen fer aquestes formacions com a carreres universitàries o de formació professional especialitzades al país?
–Ja hi ha empreses privades que fan aquesta mena de cursos i des del Govern també tenim una partida pressupostària destinada a la formació del personal en el sector del turisme.
–La construcció de l’heliport pot aportar la qualitat que falta avui?
–La construcció de l’heliport és un element important que pot ajudar al turisme de qualitat, perquè no tothom es pot desplaçar en helicòpter, però sobretot és una necessitat per al país. Igual que l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell. Des de la legislatura passada, el Govern fomenta aquesta infraestructura i ja hem aconseguit totes les autoritzacions administratives que ens han de permetre tenir vols regulars. Una altra cosa serà com solventem l’accés de la Seu cap a Andorra, però en cap cas ens plantegem una infraestructura aeroportuària de grans dimensions en territori nacional.
–El primer vol des de la Seu d’Urgell s’anunciava per mitjan agost i som a dia 23 i encara no tenim novetats.
–S’escapa de les meves competències, però el ministre d’Economia, Jordi Gallardo, deia que en «molt breument» hi haurà els primers vols, tot i que jo no tinc coneixement de la data concreta.
–Quina solució creu que hi pot haver pel Pas de la Casa? Alguns diuen que s’està quedant obsolet.
–És veritat que l’inici de l’estiu ha estat complicat, però no ens enganyem: el Pas de la Casa és una destinació turística d’hivern, que també genera un gran atractiu entre els excursionistes que hi van a fer les seves compres a l’estiu. El Comú d’Encamp ha impulsat una taula econòmica i social que ha de permetre trobar aquests atractius i altres activitats complementàries i des del Govern en els últims anys s’hi han fet grans inversions. Per exemple, vam signar un acord històric amb l’Estat francès per 157 milions d’euros per millorar els accessos a Andorra, hem fet miradors, hem refet l’avinguda del Consell General… Potser durant molt de temps no s’hi va invertir prou, però en els sis últims anys sí, i molt. El Govern sap que el Pas de la Casa és molt important per a la resta del país pel PIB que genera.
–Com avança la implementació de la taxa turística?
–La setmana passada vam tenir una primera reunió amb el sector en què vam fer una presentació global de què podria ser la taxa turística i en les pròximes setmanes ens tornarem a veure per tirar-la endavant. Però, bé, com la taxa als carburants, la taxa turística serà finalista, de manera que tots els fons que es recaptin aniran destinats a finalitats turístiques.
–Quin balanç fa de l’Andorra Mountain Music? Hi haurà versió après-ski per al pròxim hivern?
–Crec que és un festival que ha vingut per quedar-se i que demostra la nostra aposta per empreses i artistes de renom, ja que les entrades no eren barates. El cartell era molt bo i això ha tingut la seva repercussió. Referent a la versió d’hivern, és cert que es vol mantenir i sense que coincideixi amb el Cirque du Soleil o altres grans esdeveniments que hi ha a l’estiu. Així que sí, podria ser que el pròxim Mountain Music se celebrés durant la temporada d’hivern.
–Com avança el recinte multifuncional?
–Estem preparant el plec de bases perquè es pugui publicar aquesta tardor, i tal com està previst en el full de ruta de l’H23, la voluntat és que l’edifici es pugui iniciar abans que acabi la legislatura. És un espai que servirà per acollir tants esdeveniments! Esportius, musicals, d’espectacles… També el Mountain Music.
–De totes les activitats que es proposen aquest estiu. Quines estan tenint més èxit?
–Els itineraris de Macarulla estan funcionant molt bé i ja han rebut 12.000 visites. És un producte molt interessant que té un baix cost i que ha estat creat per treballadores d’Andorra Turisme que durant la pandèmia van pensar que es podia crear un producte nou i això està resultant molt positiu pel turisme familiar. Nosaltres volem que la gent se senti a gust, que estigui a la natura i també pugui gaudir de la part comercial i la restauració. La nostra oferta és tan global que estic convençut que tothom hi té el seu espai.