Els trasllats sanitaris en helicòpter a centres hospitalaris de Barcelona i Tolosa es van gairebé doblar l’any 2017, respecte de l’any anterior. Així, el 2016, se’n van realitzar 38, mentre que l’any següent, 71. És a dir, els trasllats van augmentar un 86,8%. Pel que fa a aquest any, fins al mes d’octubre, es van realitzar 64 viatges a l’estranger i tot sembla indicar que al tancament de l’any, la xifra superarà la de 2017.
«Els trasllats en helicòpter estan augmentant molt aquests darrers dos anys gràcies a l’aplicació del codi IAM [Infart Agut de Miocardi]», va concretar el coordinador d’Infermeria del Servei d’Urgències de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell, Miquel Rey. Aquest protocol s’aplica en estreta col·laboració amb l’Hospital de Sant Pau de Barcelona i permet tractar pacients afectats d’infarts de miocardi, les 24 hores del dia i els set dies de la setmana a la seva unitat d’hemodinàmica. A més, cal recordar que tots els trasllats nocturns a Barcelona aterren a l’heliport del Sant Pau, l’únic habilitat per a aquest propòsit a Catalunya, amb l’objectiu d’acollir els trasllats d’emergència del Principat a qualsevol hora, segons va assegurar el coordinador dels Tècnics de Transport Sanitari (TTS) del SAAS, Xavier Bertran.
Així, mentre que el 2016 hi va haver 14 trasllats en tot l’any per infarts de miocardi, el 2017 aquests van pujar a 32 i aquest any se n’han realitzat 34 fins al mes d’octubre. «La prevalença de la malaltia cardiovascular és la mateixa però les opcions terapèutiques han millorat perquè les unitats d’hemodinàmica han estès l’horari d’atenció i per l’accés a l’helicòpter, que permet reduir un trasllat terrestre que abans durava entre sis i vuit hores a 40 minuts de vol», va detallar el cap en funcions del Servei d’Urgències de l’hospital, Marcos Gutiérrez. A més, va incidir en el fet que «encara que el vol de l’helicòpter sigui car i exigeixi un equip molt especialitzat, evita una despesa sanitària molt important a posteriori perquè s’evita l’ingrés a l’UCI, que és molt costós, i es redueixen les seqüeles dels pacients que provoquen recàrrecs posteriors a la CASS». Per aconseguir que el pacient es recuperi sense disfuncions cròniques, Guitérrez va assenyalar el paper clau de l’aeronau: «Tenim un temps molt específic i molt breu per fer aquest tractament. Són 120 minuts i s’ha de fer en unes unitats d’hemodinàmica que Andorra no té».
Neurocirurgia i accidents
Els trasllats per a intervencions neuroquirúrgiques, que no es poden realitzar a Andorra, també han augmentat sensiblement el 2017 i 2018: dels sis que es van fer el 2016, es va passar a 17 l’any següent i a 15 fins al mes passat d’aquest any. D’altra banda, els trasllats per traumes greus (sobretot originats per accidents de trànsit) i per ictus s’han mantingut estables, al voltant de 15 i quatre per any, respectivament.
Ús intern
Segons les dades facilitades pel SAAS, les emergències mèdiques que van requerir trasllats en helicòpter dins del territori andorrà també han augmentat en els darrers anys. El 2016, l’aeronau va intervenir en 27 emergències internes; l’any següent, en 45 (un 67% més) i aquest any fins al mes d’octubre l’helicòpter ha participat en 34 emergències.
Per patologia, els traumatismes greus, producte habitualment dels accidents, són els que han requerit més habitualment l’helicòpter en els darrers tres anys i ho han fet en un 72% dels casos. El 16% dels trasllats interns en helicòpter del 2016, 2017 i 2018 van estar motivats per l’assistència en infarts de miocardi i el 12% restant de casos es reparteix de manera força equitativa entre les parades cardiorespiratòries i els ictus. No obstant això, des de l’hospital van destacar el cas d’una intervenció de l’helicòpter d’emergències mèdiques en l’allau amb víctimes produïda a principis d’aquest any, l’única d’aquesta naturalesa en els darrers tres anys.
En total, entre trasllats a l’estranger i interns i segons les dades entregades pel Servei d’Urgències de l’hospital, fins al mes passat s’havien realitzat 98 trasllats aquest any, el 2017 se’n van realitzar 116 i el 2016, 65.