Aprendre a comptar monedes, endreçar l’armari o cuidar d’un hort són algunes de les activitats que realitzen els cinc joves del programa Joves En Inclusió (JEI) de la Fundació Privada Tutelar adreçat a persones amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) d’entre 16 i 30 anys. El projecte va iniciar-se per a persones de fins a 25 anys, tot i que es va decidir ampliar la franja d’edat perquè es va detectar que els joves de 26, 27, 28, 29 i 30 anys també tenen necessitats similars i poden continuar aprenent noves habilitats en entorns inclusius.
Ara, des de la fundació estudien ampliar el servei per a una o dues persones més perquè puguin gaudir d’aquest servei completament personalitzat, que permet adaptar-se a la necessitat real de cada jove. La nova gerent de l’organisme des de principis del mes de març, Sílvia Gabarre, va explicar a EL PERIÒDIC que ja s’estan desenvolupant un procés de selecció per incorporar aquests nous usuaris el mes de setembre. «El programa està donant uns resultats molt positius i les valoracions que s’estan fent són molt bones. Per tant, s’amplia a més persones amb aquestes característiques perquè puguin tenir accés en aquest programa», va afirmar Gabarre.
D’aquesta manera, es preveuen ampliar els recursos per mantenir la ràtio un a un, és a dir, un professional per a cada usuari. En concret, el JEI compta amb una coordinadora, una tècnica, dues educadores, auxiliars i gent de suport, com el personal de neteja o de menjador, que garanteixen l’atenció personalitzada dels joves. A més, es tracta d’un servei de dia intensiu de 09.00 a 17.00 hores de dilluns a divendres cada dia de l’any, excepte dues setmanes del mes d’agost. Des de l’Associació d’Afectats d’Autisme d’Andorra (Autea) informen que també vetllen per la qualitat del servei, a través d’un conveni signat amb l’entitat, que estableix una aportació econòmica i mantenir la coordinació i informació de les activitats que es desenvolupen a JEI.
Al centre hi ha diversos espais que tenen funcions diferents. Per exemple, una està destinada a treballar el concepte de comunicació, d’escriptura i de visualització d’imatges, així com una altra a l’audició i la música. A més, també es compta amb espais comuns, com la cuina, el menjador o la terrassa, on hi ha una zona d’esbarjo i l’hort. Per altra banda, els joves també treballen la socialització en coincidir i relacionar-se durant algunes activitats conjuntes que organitza el centre. Aquests mesos no han pogut realitzar hípica o natació a causa de la crisi sanitària del coronavirus, tot i que han treballat conjuntament fent sortides, passejades i excursions pel medi natural.
Per accedir a aquest servei, va explicar Gabarre, es fa una valoració, juntament amb el ministeri de Salut, per «determinar el grau de TEA, el seu entorn i les famílies» amb l’objectiu de garantir «una adaptació positiva per ells».