Andorra Telecom exposa casuístiques com la viscuda aquest pont de la Puríssima, en el qual una gran quantitat de turistes es van connectar a la xarxa mòbil del país, com a argument davant l’acord amb la Unió Europea per preservar el monopoli de les telecomunicacions al Principat. Així ho va manifestar el portaveu de l’antiga parapública, Carles Casadevall, qui va recordar que durant la festivitat gairebé 250.000 turistes es van connectar a la xarxa andorrana. Casadevall va al·legar que tenint en compte el volum de connexions que s’acumulen en dies festius, Andorra Telecom ha de «reforçar la xarxa de tot el país i dimensionar-la pel doble de clients». «A diferència d’altres països com Espanya, per exemple, que té el turisme focalitzat a l’estiu als territoris de platja, nosaltres el tenim al llarg de tot l’any, des de la temporada d’hivern fins a l’època estival i arreu del país», va indicar, a la vegada que va assenyalar que el manteniment de la xarxa té un cost important, ja que «no és el mateix tenir una connectivitat per a molts clients habilitada a tot el territori i que no doni problemes» que «reforçar la línia en punts estratègics en moments puntuals de l’any, com és el cas dels territoris veïns». «No ens tanquem a acordar el roaming amb la Unió Europea, però almenys l’hem de mantenir en part perquè no tenim la mateixa casuística de la resta», va declarar Casadevall, afegint que «aquest punt és el que posem sobre la taula amb les negociacions per l’acord d’associació». A més, també va posar de manifest que cal tenir en compte que «molts turistes ni engeguen el mòbil a causa de les tarifes», per la qual cosa, va considerar que amb l’assoliment d’acords amb operadors internacionals «el nombre de persones estrangeres que es connecten podria incrementar».
En aquest sentit, va assenyalar que a causa de la irrupció de la pandèmia del coronavirus, l’antiga parapública està negociant els nous acords introduint «variables» en l’aportació econòmica depenent de la situació per «la incertesa que genera la Covid i les possibles onades i restriccions que es puguin imposar». «Ens trobem en una circumstància extraordinària per la crisi sanitària, motiu pel qual no podem mantenir els pactes de preus que teníem fins al moment, els hem d’adaptar en funció del consum», va afirmar.
18 milions pel ‘roaming’
En relació amb les xifres d’ingressos que la companyia preveu assolir el 2021 en concepte d’itinerància, Casadevall va exposar que tot i que en un primer moment, a mitjan del 2020, es plantejava un escenari pròsper per a l’arribada de turistes gràcies a les vacunes i la disminució de la incidència del coronavirus, «el primer trimestre d’enguany ja vam veure que no seria possible ingressar l’import previst, de 20 milions d’euros, a causa de les restriccions imposades durant la temporada d’hivern i la impossibilitat d’entrar a pistes dels turistes que arribaven al país». Així doncs, Andorra Telecom va refer amb «cautela» les xifres i van marcar una injecció de 17 milions d’euros per aquest exercici, però va exposar que aquest import tampoc es complirà i «segurament anirem a millor, assolint fins a 18 milions i escaig en concepte de roaming» per l’increment del turisme durant l’estiu i un inici molt satisfactori de la temporada d’hivern. «Tenint en compte les expectatives que teníem el 2020, tindrem menys ingressos dels previstos inicialment, però respecte a les xifres que vam calcular el primer trimestre d’enguany, finalitzarem l’exercici bastant millor del que pensàvem», va asseverar.
A més, el portaveu va manifestar que un dels objectius de cara al 2022 de l’antiga parapública és incrementar la facturació en aquest concepte, i va afirmar que l’època de vaques grasses ha passat a la història i són sabedors que «les xifres prepandèmia no tornaran», recordant que el 2019 es van ingressar prop de 30 milions d’euros per l’ús de dades de turistes al Principat, segons va informar l’ANA.