Sota el lema ‘Cuinem el futur d’Andorra la Vella’, el Comú de la capital, en col·laboració amb la Fundació Alícia, ha iniciat els treballs per definir un full de ruta que potenciï la restauració a la parròquia. L’objectiu, segons ha destacat el cònsol major, Sergi González, és crear “un paraigua que serveixi per impulsar la restauració i fomentar la cohesió i les sinergies entre els establiments del sector”.
Aquest projecte s’emmarca en la iniciativa ‘El comerç és capital’, el qual va identificar l’existència de 300 establiments de restauració a la parròquia. “Recollint els missatges que els restauradors ens van fer arribar, es va determinar que cal treballar per assolir la imatge que a Andorra la Vella es menja bé”, ha explicat González. La Fundació Alícia ja ha iniciat la feina, amb l’objectiu de tenir resultats a l’abril i començar a implementar les primeres accions aquest mateix any. Tanmateix, el mandatari comunal ha posat en relleu que aquest procés s’ha engegat sense cap directriu prèvia per part del Comú: “El que volem és escoltar els restauradors i que el treball serveixi per sumar esforços i donar resposta a les seves necessitats”.
La directora científica de la Fundació Alícia, Elena Roura, ha explicat que el projecte busca treballar la restauració des de la filosofia de l’entitat: “Que la gent mengi millor, entenent per millor que sigui més sa, més sostenible i més bo”. Roura ha posat com a exemples d’experiències similars els casos de Lloret de Mar i el Pallars Jussà, on ja s’han definit fulls de ruta amb resultats positius.
El procés es va iniciar al desembre amb un diagnòstic inicial, en el qual es van posar en valor aspectes com la mancança de personal o les èpoques de més feina per al sector. A partir del febrer, es convocaran grups de discussió per definir les necessitats del sector i cocrear iniciatives que fomentin la col·laboració. La primera sessió de treball tindrà lloc el proper 3 de febrer. “L’objectiu és cocrear iniciatives que sumin i que facin pinya”, ha afirmat Roura. Els resultats es presentaran a l’abril, amb un mapa d’accions i recursos necessaris per executar-les. El projecte es desenvoluparà en quatre fases fins a l’abril del 2025.
Tot i que encara no s’han definit les accions concretes, la directora científica ha subratllat que un dels problemes detectats fins ara és la manca de personal qualificat i la dificultat per trobar treballadors en el sector. En aquest sentit, González ha assegurat que “la formació serà, segurament, un dels temes centrals en les sessions de cocreació”.
Quant a la possible coordinació amb la política nacional per posicionar Andorra gastronòmicament, González ha admès que desconeix quina línia segueix el Govern en aquest àmbit, però ha subratllat que serà essencial la participació d’Andorra Turisme en les taules de treball. Pel que fa al creixement constant de comerços a la parròquia, González ha descartat que això pugui derivar en una situació insostenible. “El nostre objectiu és crear un hàbitat en què la gent vegi que el comerç té futur i que hi hagi prosperitat i cohesió”, ha conclòs.