PUBLICITAT

El servei gratuït d’advocats atén majoritàriament temes familiars

El col·legi també audita àmbits de lloguers i temes laborals de manera significativa

Per Irene Mas Fàbrega

Foto d’arxiu de l’entrada del Col·legi d’Advocats.
Foto d’arxiu de l’entrada del Col·legi d’Advocats. | Maricel Blanch

El servei de consultes gratuïtes que el Col·legi d’Advocats posa a disposició de la ciutadania andorrana cada any va atendre, el passat 2020, sobretot qüestions familiars. Així ho va explicar la vocal del col·legi, Maria Burguès, a EL PERIÒDIC: «Un 29% de requeriments estaven relacionats amb temes de família». També va afegir que el creixement de consultes pel que es refereix a aquest aspecte el relacionen amb la incidència de la pandèmia de la Covid-19, que va comportar, el març de l’any passat, que la població s’hagués de confinar a casa durant gairebé tres mesos: «Ho relacionem amb el fet que el confinament haurà afectat també els temes de separacions, custòdies, divorcis, etc. La majoria d’audiències que jo vaig atendre personalment eren matrimonials i laborals».

En aquest sentit, Burguès va especificar que sota el percentatge de consultes relacionades amb temes familiars, s’hi van situar els requeriments d’entesa sobre temes laborals: «Un 21% han estat sobre aspectes relacionats amb la feina. La gent volia saber a què estaven sotmesos quan se’ls aplicava la situació de Suspensió Temporal del Contracte Laboral (STCL) i coses similars». Un altre dels aspectes significatius que els advocats van atendre a través del servei són els lloguers, que a les estadístiques de resultats estan compresos dins la categoria «altres»: «Un 44% d’audiències són sobre temes varis. Aquí s’hi inclouen els lloguers, les assegurances, les carències, etc., però tenim constància que d’aquest 44%, la majoria són lloguers. Sobretot són consultes relacionades amb les opcions de reduccions del preu que es podien demanar».

Pel que respecta a la resta de consultes, Burguès va explicar que durant l’any passat, en total es van atendre 442 consultes i que les temàtiques restants als percentatges esmentats prèviament són temes relacionats amb reclamacions de quantitat, és a dir, de factures o de deutes, i amb temes referents a la CASS. En general, la vocal va informar que les consultes al servei es mantenen per sobre de les 400, però que gairebé no han augmentat, tot i la pandèmia: «El 2019 només hi va haver 22 consultes menys que aquest any, i quan es van atendre més situacions va ser el 2017, que es van registrar més de 500 consultes». Les gràfiques facilitades pel Col·legi d’Advocats també indiquen que des del 2010, cada any predominen les consultes per temes relacionats amb la família i en segon lloc s’hi situen els temes que s’engloben a l’indicatiu «altres». També es manté la tendència de nombre de consultes per temes laborals, l’any 2016 van constatar una davallada significativa, ja que es va passar de les 111 atencions el 2015 a les 63 el 2016. Des de llavors, el nombre de consultes ha oscil·lat entre aquest darrer número esmentat i les aproximadament 90 consultes.

Sobre el funcionament del servei, Burguès va assenyalar que el col·legi recull i deriva les consultes i les dades de les persones que fan requeriments als advocats que ofereixen la seva experiència laboral a la iniciativa: «A través de les consultes gratuïtes recollim la informació pura de la persona que ens fa la sol·licitud i la tipologia de l’última amb l’objectiu que es mantingui el secret professional i la protecció de dades. En aquest sentit, ningú, tret de l’advocat o advocada, sap què passa una vegada comença l’assessorament». Així, la vocal va apuntar que els temes socials o bé de context que es podrien relacionar amb els requeriments es desconeixen, i la informació de la qual disposa el col·legi és neutra i es basa, simplement, en les dades. També va informar que des del punt d’actuació de l’advocat, «a nosaltres ens avisen per dir-nos a quantes persones haurem d’assistir i sobre què són els temes. Una vegada disposem d’aquesta informació, donem assessorament a la gent que el sol·licita i cadascú decideix com procedir amb l’ajut concedit». Finalment, sobre el servei de consultes gratuïtes, Burguès va declarar  que «es fixa una vegada a l’any. Aleshores, a mesura que la gent va explicant o demanant, els advocats tenim unes dades anuals que aboquem de tant en tant».

Consultes pel confinament

Finalment la vocal del Col·legi d’Advocats va recordar que durant l’època de confinament, es va posar un telèfon i un correu electrònic d’atenció gratuïta a disposició de la ciutadania: «Vam publicitar aquest número a la nostra pàgina web i la gent que tenia consultes durant aquesta època de la pandèmia, ja que no els podíem rebre al col·legi de manera presencial a través de les consultes gratuïtes, es podien posar en contacte amb nosaltres mitjançant aquests canals. Es va demanar als col·legiats que s’apuntessin a oferir aquest servei de forma totalment altruista. El servei es va crear especialment pel confinament, però el vam allargar durant un temps més després que les restriccions es flexibilitzessin».

PUBLICITAT
PUBLICITAT