Les persones inscrites al servei d’ocupació d’Acs-dels-Termes volen anar a treballar al Pas de la Casa. Segons va informar ahir el president d’Iniciativa Publicitària, Jean-Jacques Carrié, qui manté converses directes amb l’alcalde de la localitat francesa, Dominique Fourcade, el servei d’ocupació de la regió és «plena de gent» disposada a desplaçar-se fins al Pas. De fet, l’interès és tal que l’administració de Fourcade podria subvencionar bona part del transport públic perquè els transfronterers només haguessin de pagar «un o dos euros» per trajecte. Sempre seguint les explicacions de Carrié, l’autobús que portaria aquests empleats al Principat sortiria d’Acs-dels-Termes i pararia a Merençe i la Tor de Querol, un recorregut del qual també se’n podrien beneficiar els «30 o 40» treballadors francesos que actualment ja van cada dia al poble encampadà per assistir al seu lloc de feina. Tot i que Fourcade encara «ho està estudiant», Carrié va avançar que iniciarà una recollida de signatures per conèixer la viabilitat real del servei i va justificar així la necessitat de col·laboració entre ambdues bandes de la frontera. «Per a nosaltres seria molt bo que gent d’Acs vingués al Pas perquè ens permetria recuperar personal de molt bon nivell», va apuntar el president d’Iniciativa Publicitària.
Abonament més barat
D’altra banda, el president de l’Associació de Veïns i Comerciants, Òscar Ramon, va sol·licitar reduir l’abonament mensual dels busos regulars que cobreixen la ruta Andorra la Vella-El Pas de la Casa, ja que amb els darrers canvis de companyies el seu preu s’ha incrementat quatre euros, mentre que a la resta de parròquies ha disminuït. «Ara tenim els mateixos serveis de sempre però més cars. Demanem que de cara a l’any que ve es revisin els abonaments i s’ofereixin preus més competitius, sobretot per a la gent que no viu aquí però ve a treballar cada dia», va assenyalar Ramon.
Tant el president de l’Associació de Veïns i Comerciants com Carrié van fer aquestes peticions en la trobada periòdica que el teixit comercial i empresarial del Pas manté amb el ministre d’Economia, Jordi Gallardo, i el Comú d’Encamp, ahir representat pel conseller Jordi Rogel. Gallardo va prometre «recollir el guant» de les propostes, però sense assegurar res perquè «no m’agradaria generar falses expectatives». En relació amb l’abaratiment de l’abonament mensual, el ministre sí que va avançar que es faria una «revisió» perquè és quelcom que «reverteix directament en la butxaca dels ciutadans». Així mateix, va decidir posar en marxa un nou plantejament i reforç de freqüències horàries del bus, sobretot a partir de la temporada d’esquí, per potenciar les hores punta.
Ramon també va lamentar que els veïns del Pas siguin els «únics del país» que paguen un túnel, en referència al d’Envalira, i va exigir «alguna mena d’avantatge» pels conductors més habituals.
Pel que fa al bus d’Acs-dels-Tèrmes, Gallardo no va poder donar més detalls, ja que és Carrié qui manté el contacte amb les autoritats gal·les.
Amb tot, el ministre va celebrar «l’ambient reivindicatiu» de la trobada i va afirmar que l’objectiu és «obrir una línia de diàleg». «Aquestes trobades han de servir per impulsar més accions i donar les respostes adequades al que la societat civil del Pas de la Casa reclama», va opinar el màxim responsable d’Economia.
Altres propostes
Entre les altres propostes que es van fer arribar ahir al Govern i a la corporació comunal, destaca la petició explícita de més presència policial al poble. «Sabem que hi ha Policia, però demanem que es facin veure més, perquè a vegades tenim la sensació que està amagada», va declarar Ramon. Carrié, per la seva banda, es va mostrar especialment decebut amb l’última reforma de la plaça de l’Església, que «és molt maca però no serveix per a res», ja que el que cal és «cobrir-la per celebrar esdeveniments i tancar-la perquè la canalla jugui sense preocupar-se per la carretera».
També es va sol·licitar personalitzar l’entrada al poble «donant la benvinguda a Andorra», perquè «quan arriben alguns turistes encara es pensen que estan a França», i la construcció del Museu Nacional de la Neu –o l’Esquí– per aportar valor afegit al Pas, «únic poble del país sense un museu» i demostrar que «som molt més que venda de tabac i alcohol».