Quan fa gairebé un any des que es va inaugurar la ruta aèria entre Madrid i l’Aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell, el consistori de la capital de l’Alt Urgell fa una valoració «molt positiva» del seu desenvolupament. Així ho va explicar a EL PERIÒDIC l’alcalde, Francesc Viaplana, que va compartir que «aquest vol a Madrid està funcionant molt bé, amb uns nivells d’ocupació elevats», i per aquest motiu, «creiem que és un èxit». Cal recordar que, tal com va exposar el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, fa una setmana, la línia ha assolit un 69% d’ocupació en aquests primers 11 mesos de funcionament, arribant al 80% durant la temporada d’hivern. Així, i segons va remarcar Viaplana, «l’aeroport de la Seu té molta activitat amb altres tipus de vols, ja sigui d’helicòpters, aeronaus, aerotaxis… Però ens faltava la peça de tenir vols regulars», per tant, «l’opinió és favorable i tenim ganes que hi pugui haver més destinacions».
De fet, la companyia que ha estat cobrint la ruta durant el primer any i que ha repetit en la nova adjudicació del servei, Air Nostrum, juntament amb el Govern, estan estimant la possibilitat d’obrir horitzons amb l’establiment de nous trajectes. En aquest sentit, des de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell remarquen que «són les companyies les que han de decidir les destinacions, tenint en compte la seva viabilitat», ja que tot i reconèixer que «a nosaltres ens agradaria tenir enllaços a tot arreu, el més important és que siguin viables». Per aquest motiu, Viaplana va refermar que «l’encert amb la ruta a Madrid és que ha tingut una alta ocupació», i per això és primordial que «en les noves destinacions es facin els estudis pertinents perquè també siguin sostenibles econòmicament».
En la mateixa línia, i davant la possibilitat d’establir una tercera connexió setmanal amb la capital espanyola que també s’ha posat sobre la taula, l’alcalde va indicar que és una idea que des del consistori també es veu amb bons ulls. En definitiva, el plantejament del govern local de la Seu és que «en les infraestructures on hi ha hagut inversions importants, és indispensable que després hi hagi un ús elevat i que s’aprofitin tant com sigui possible» i, per tant, «tenim un aeroport, així que el que volem és que funcioni al màxim de les seves capacitats».
D’altra banda, pel que fa al retorn econòmic de l’activitat d’aquest equipament sobre el teixit comercial de la població alturgellenca, des de l’ajuntament van detallar que no s’ha quantificat ni analitzat. No obstant això, Viaplana va valorar que «segur que hi ha una incidència econòmica positiva», fent referència a possibles lloc de treballs creats o en l’increment d’estades en allotjaments de la Seu i rodalia. Així mateix, l’alcalde també va puntualitzar que la capital de l’Alt Urgell es veu promocionada mitjançant aquesta infraestructura, ja que «quan et situes en un mapa, en aquest cas a través d’un aeroport, això t’aporta més coneixença del territori».
En qualsevol cas, des del consistori no pensen que l’establiment de les rutes comercials regulars hagin tingut una influència en les inversions en altres vies de comunicació adjacents a la instal·lació, com les pròximes accions anunciades pel govern espanyol sobre les carreteres N-260 i N-245. En aquests dos casos concrets, Viaplana va incidir que «el motiu pel qual és necessari actuar és pel volum de trànsit que suporten, que és elevadíssim», i per tant, «no m’atreviria a dir que tenen a veure amb la ubicació d’aquesta infraestructura».
Finalment, l’alcalde va valorar que «l’aeroport és un vincle més que ens uneix a Andorra», fent referència a les «sinergies socials, econòmiques i històriques que tenim amb el Principat», i declarant que «tot el que és bo pels veïns és bo per a nosaltres, i viceversa». Per aquest motiu, Viaplana va sentenciar que «les relacions entre Andorra i la Seu són molt bones i ho són des de sempre, i hem d’intentar que així continuï».