Entre ahir i avui comença el curs escolar per a més de 1.300 alumnes de maternal, primera ensenyança, segona, batxillerat i formació professional. Així ho van explicar ahir a l’entrada de l’Escola Andorrana d’Andorra la Vella el secretari d’Estat d’Educació i Universitats, Josep Anton Bardina, i la directora del Departament de l’Escola Andorrana i Formació Andorrana, Olga Moreno, en la presentació del nou curs.
La xifra d’escolars es manté estable en tots els sistemes educatius del país, va informar Bardina, puntualitzant que al sistema educatiu on es registren més estudiants és l’andorrà, amb un 40% del total, seguit del francès amb un 35%, l’espanyol amb un 30% i per últim el britànic, amb un 5%.
Per altra banda, el secretari d’Estat també va remarcar que la inauguració del curs escolar, que ahir va ser de maternal, primera ensenyança, primer cicle de segona ensenyança, batxillerat i formació professional, es va desenvolupar amb normalitat tret d’alguna incidència amb el transport escolar, les quals «es retocaran durant els dies entrants perquè el servei funcioni», va informar Bardina.
Respecte a la novetat del programa alternatiu a la religió catòlica, Bardina va explicar que des d’avui els alumnes ja poden optar a la nova assignatura, anomenada ‘Créixer en Valors’: «És un programa que es basa, tal com es preveia, amb uns conceptes i una programació enfocada cap a l’ètica, cap als valors i cap al creixement democràtic. Per tant, els continguts treballen aspectes molt relacionats amb les emocions, la relació de la persona amb l’entorn, aspectes com la frustració i la resolució de conflictes», explicava, assenyalant que aquesta assignatura és expressada per la modificació de la llei d’Educació arran de la situació succeïda l’any passat amb el cas de la nena del vel.
Com a altra novetat, també es va anunciar un pla integral per al bon ús de les tecnologies de l’educació amb l’objectiu de garantir la bona pràctica d’aquestes. Per això, Bardina va exposar que es dotarà d’eines a tota la comunitat educativa: «La utilització d’aquestes eines, dins del camp educatiu, és on està més regulada la seva actuació, mentre que és en l’àmbit familiar i el privat on hi ha una mala praxi de les eines i un excés», destacava.
Per altra banda, Moreno va informar sobre l’estabilitat en l’increment dels alums al sistema andorrà i la formació professional. Respecte al personal, va destacar que la voluntat és que només un 15% sigui eventual, explicant que hi ha una voluntat de mantenir-los: «La fluctuació de l’alumnat varia i a vegades et trobaves que hi ha escoles en les quals hem de fer un canvi o un tancament d’aules i necessitem tenir aquest percentatge d’interins en la borsa de treball».
Així, va voler recalcar que el nombre d’eventuals és superior a segona ensenyança i va avançar que enguany estudiaran la quantitat de places que sortiran a concurs públic en funció del nombre d’interins que hi hagi a cada departament: «Les places que sortiran a edicte aniran en relació amb aquells departaments on pesi més el personal interí que el fix», informava Moreno, que destacava que «el procés no para durant tot el curs perquè sempre ens trobem amb baixes i calen substitucions».