Andorra Recerca i Innovació (AR+I) fa públic el Model Nacional de Mobilitat que ha adoptat Govern per utilitzar-lo com a eina de referència en l’estudi d’estratègies a l’entorn de la mobilitat del país. El Model ha estat construït amb l’eina Aimsun Next, la qual permet realitzar simulacions de trànsit tant a escala macroscòpica com microscòpica de la xarxa vial del Principat. El model ha estat publicat sota llicència Creative Commons Attribution Share Alike 4.0 International, i tota la seva documentació està disponibles a ari.ad.
Arrel del conveni signat entre l’OECC i AR+I, el Govern reconeix el Model Nacional de Mobilitat desenvolupat per AR+I com a font de referència oficial en matèria de mobilitat a escala país i inclou l’obligatorietat d’utilitzar-lo per dur a terme els diferents estudis que sorgeixin en el marc de la convocatòria del concurs públic per contractar l’assistència tècnica en matèria de trànsit i mobilitat. Amb la finalitat que les empreses licitadores puguin conèixer amb major detall l’estat actual del model, l’Executiu, conjuntament amb AR+I, van organitzar a mitjan de setembre una jornada de portes obertes durant la qual es va facilitar tota la informació i les explicacions tècniques requerides.
Disposar d’aquesta eina d’anàlisi a escala nacional i pública millora la transparència i permet informar la presa de decisions dels tècnics i càrrecs polítics ajudant-los a actuar guiant-se per l’interès comú i l’ús just dels recursos. El model de mobilitat aporta els resultats necessaris per la realització d’anàlisi cost-benefici, els quals permeten prioritzar aquelles inversions que tenen un major valor afegit per la societat. A més, té el gran avantatge de no impactar la mobilitat quotidiana dels ciutadans en les fases de proves, a l’hora que significa una inversió mínima respecte qualsevol actuació física provisional sobre el terreny.