El Govern ha adjudicat les obres corresponents a la segona fase de la desviació de Sant Julià de Lòria, considerada la més rellevant del projecte. Segons ha informat aquest dimecres el ministre portaveu, Guillem Casal, l’adjudicatària és la UTE Unitas-Copsa desviació Sant Julià tram 2, per un import de 24 milions d’euros.
“Aquesta fase inclou l’excavació del túnel de Rocafort i la construcció dels vials d’accés que connectaran el túnel de la Tàpia amb l’enllaç de la CG-1”, ha explicat Casal. Es tracta d’una actuació estratègica per al país, ja que afecta la principal via d’entrada des del sud, a través de la frontera amb Espanya. L’objectiu és millorar la mobilitat i la seguretat a la zona, desplaçant fora del nucli urbà de Sant Julià uns 18.000 vehicles diaris, fet que permetrà, a més, “reduir un 41% les emissions de CO₂ respecte dels nivells actuals”, ha afegit el portaveu.
El túnel de Rocafort tindrà una longitud aproximada de 233 metres, amb accessos de prop de 100 metres a cada extrem. Estarà format per tres carrils: dos en sentit sud i un en sentit nord, igual que el túnel de la Tàpia. Amb aquesta configuració, la carretera general 1, des de l’enllaç amb la carretera secundària de Fontaneda fins a l’enllaç d’Aixovall, passarà a tenir tres carrils. El calendari del projecte preveu que aquesta infraestructura estigui finalitzada durant el primer semestre del 2027.
Paral·lelament, continuen els treballs de la primera fase, iniciats l’octubre passat, els quals consisteixen en la instal·lació de proteccions de vessants a les dues boques del futur túnel. Aquestes actuacions tenen com a finalitat reforçar la seguretat i prevenir despreniments. Segons ha recordat Casal, “la primera fase progressa a bon ritme i amb dos mesos d’avantatge respecte del calendari previst”.
La previsió del Govern és que aquesta primera fase finalitzi al juliol, coincidint amb l’inici de la segona fase, també programat per al mateix mes. Un cop completada la instal·lació de les xarxes de protecció a la boca nord, es preveu iniciar els treballs als accessos de la boca sud amb l’objectiu d’optimitzar els terminis. La presència de l’estructura de contenció un cop engegada la segona fase garantirà que els treballs puguin avançar en condicions de seguretat, especialment pel que fa al risc de caiguda de blocs rocosos.